Reparera Merino woolnet

Jag har en underställströja i woolnet. Efter något års användning har det blivit 2 hål i den. Eftersom tröjan är dyr och jag är snål vill jag om möjligt reparera den. Att sy verkar inte vara något alternativ på en nätunderställströja. Nedan en länk till plagget jag talar om. https://www.pnjakt.se/art/paketpris...t_gd=4E385BAA86AE722A7F5A7D42C5820E1910A1DE82
Naturkompaniet har sådana här lagningslappar:
Kan det vara ett alternativ?
 
Använd tunna stoppgarn av ull, eller som dessa ull/nylon om lagningen hamnar på ställen som kräver lite mer slitstyrka. Ta vid behov på dig starka läsglasögon, närläs nätets struktur, se vilka nätmaskor som är sönder och bara säkra/tråckla (glest) ihop de trasiga mot angränsande hela. Dra inte ihop stopptråden för hårt, jobba för hand. Kräver inte många stygn, om hålen fortfarande är några få nätmaskor stora (och man ska helst agera innan de blivit större).

Har hålen blivit riktigt stora, får man ju fylla ut utrymmet med mer klassisk strumpstoppning; gillar man sådant kan man ju bejaka lagningar genom att utveckla dem till fullt synliga sashiko :). Fortfarande med mjuk ulltråd, löst och för hand. Hårda symaskinssömmar och stum bomullstråd blir starkare än ursprungsväven och kommer bara att dra sönder nya hål intill lagningen.
 
Senast ändrad:
Håller helt med Joanna! Sy för fram och tillbaka över hålet för hand, som vid strumpstoppning blir bäst. Kolla noga att du får med dig alla trasiga maskor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.