Rent dricksvatten

Hej,
hade en diskussion på jobbet just om att dricka vatten ur "rinnande vatten". I Sverige är vi ju sjukt lyckligt lottade att ha så rent vatten (i fjällen och lite andra ställen) att vi bara kan dricka ur det. Här finns det ju folk med koll så var är det likartat? Alaska och Kanada har väl i stora område parasiter som gör det problematiskt? Kort sagt....var i världen kan man vara lika vattenglad som här?
 
Skulle efter 25 dagar med Cryptosporidium att vattnet i fjällen är säker spec ej där det finns eller har varit djur kan bli smittad av endast någon dl vatten spec från Glaciär där dessa amöbor kan leva i hundratals år ev 1000 år och av resterna från ett dött djur.
Förra året fick jag något lindrigare av rentreck (troligen E-coli)då jag ej viste att det var ren i området runt Hogianvagge på höjderna ned mot kårsavagge i Abisko fjällen.
I år var det Hardangerjökul som var boven i dramat.
Ska köpa liten lätt reningsutrustning och vatten behållare till ryggsäcken och filtera allt vatten.
 
Det är ju silt/eller små grusparticklar dessa lät jag sjunka till botten innan jag hälde över till en annan bytta.
De sliter nog mest på tänderna ev kanske organsiska particklar fäster på dessa.
Man såg knappt botten på vattendraget så grått var vattnet.
Anledningen till att jag anv vattnet var att det var sent på kvällen och ej lika länge ljust som i Norrland samt högt vattenstånd i den andra vattenfåran så jag skulle behövt ta av kängor som var ca 20 cm högt vatten täta.
Det var även en bra tältplats med lite utsikt och lite lä bakom en liten kulle.
Skulle jag gått länge hade jag fått gå flera km till och slått upp tält i vindutsatt läge på ca 1200 möh.
 
Detta fick jag allt märka det är nu ca 95 ok först efter ca 5v med förmodad cryptosp.eller gardia.
Liten möjlighet även av mat eller vattenloppor?
Vad jag läst på vattenfilter tilv hemsidor så ska de ta bort detta utan kolfilter och med små filter med totalvikt med hölje på 60 gr.
Var har du ´Pieca ´fått dina uppgifter från?
 
Det var bl.a. på en glaciärkurs som vi pratade om det. Du kan googla på "glaciärer bakterier" och läsa om hur mycket som kan komma fram ur isar som smälter, men du har ju själv skrivit om det i ett inlägg ovan så det verkar inte obekant för dig heller.
 
Går att hitta en del om att bakterier och virus kan överleva tusentals år i glaciärer och permafrost. Intressant men är det verkligen något som orsakar diarréproblem i vattendrag nedom nordiska glaciärer?

Hittade en uppgift om en 12-årig pojke i Sibirien dött av mjältbrand = antrax något man kopplat till en renkropp som var 75 år gammal https://newseu.cgtn.com/news/2021-0...uncover-cures-The-Alps-132yuM2rBg4/index.html

Vilka bakterier som finns i svenska mindre fjällbäckar verkar vara lite studerat. För några år sedan rapporterades om höga nivåer koliforma bakterier i ån Enan i västra Jämtland. Däremot fanns inget känt sjukdomsutbrott där. Allmänt råd är att ta dricksvatten i anslutning till grundvattenkällor. https://www.friluftsframjandet.se/l...llturer/dricka-eller-inte-dricka-fjallvatten/

Personligen är jag inte orolig att dricka klart och kallt fjällbäckvatten som strömmar. Glaciärsmältvatten skulle jag undvika eftersom det ser oaptitligt ut.

Thure
 
Nu är vi klara med denna gissningstävling.
Det var i Norge och där är det iaf nu mer får,hur mkt djur det varit på Glaciären under 100-1000 år tillbaka vet ingen.
Min slutsat är iaf att köpa ett litet bärbart filter och anv detta så ofta jag kan.
Jag har hitils Aldrig burit med mig vatten mer än sista hundra M från en bäck till satt upp tältet men får bli ändring på detta nu.
En erf rikare samt att det krävs viss mental styrka för att ta sig till Bil/Tåg/Bus när allt inte går planerat,hade även ett fall pga obalans vid ryggsäckspåtagning mot en sten med ca 30 km kvar som gick bra med någon cm från underarmsbrott,bullan kvar än.
Slutsats av detta att man om lämplig terräng ta på säck sittande och om ont i ben rulla runt och resa sig med lite frammåt vikt ev med ihopfällda stavar och på relativt stabil mark som svarar mot tryck.
Problemet uppstår när du bär för mkt och går för långt utan tex middags rast för att spara tid.
 
Förstår inte detta med gissningstävling. Alla gör vi olika antaganden. Det finns bakterier i kommunala vattenledningar i Sverige också. Oftast leder det inte till sjukdomsutbrott men sådana förekommer och orsakas t ex av campylobakter. Behövs tillräckiig dos bakterier eller andra mikroorganismer för att man skall få besvär.

Det är helt klart att konsekvenserna av sjukdomsfall en bit från assistens kan vara knepiga. Men när jag inte vet problemets verkliga omfattning så avstår jag att ta med och använda mitt vattenfilter.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.