Dricksvatten Lofoten

Jag har tänkt bege mig till Lofoten inom en snar framtid och undrar hur man gör med dricksvatten därborta.

Fungerar det som i Sveriges fjäll att man kan dricka ur bäckar eller bör man rena vattnet? Eller måste man helt enkelt bära vatten till de platser man ska till?
Har tänkt tälta där och vandra/löpa till fina toppar och stränder.
 
Det är ju mycket saltvatten på Lofoten. Många floder och "sjöar" visar sig vara fjordar och laguner som är kvar efter vinterstormar.
Uppe i fjällen kan man dricka vattnet direkt. Bara att ha koll vad som ligger ovanför dig, just som i Sverige.
 
?
Varför ställer du ens frågan? Har du lyssnat för mycket på Norgevisan av Helmer Bryds Eminent Five Quartet? :)

Lite allvarligare: Varför skulle Norge vara orenare än Sverige? Ha bara koll på så att det inte kan vara något olämpligt uppström (hjordar av kor, får/getter, renar) eller att det är "glaciärvatten" enbart, så är det väl bara att "köra på". Eller ....?
 
Finns mkt får=sauer på gräsbevuxna ytor i Lofoten. Jag skulle fråga lokalt om drickbarheten av vatten.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.