Rejäl sommarvandring...10 mil

Hörde på radio om två tjejer som skulle vandra mellan Gislaved och Halmstad på en dag, ca tio mil. Startade kl 04 och blev intervjuade någon gång på förmiddagen. Är det någon som vet om dessa tuffa tjejer lyckades? När kom de i så fall fram? Har själv vandrat mycket och ibland långt, tio mil är duktigt långt, speciellt på asfalt som det här gällde. Någon annan som har något längdrekord i dagsvandring?
 
Sitter och funderar.. Tror nog att mitt "rekord" togs i gröna kläder. Vid ett tillfälle gick vi drygt 4,5 mil på 11 timmar, men då hade vi ryggsäckar och utrustning på runt 30kg. (Inledningen på en sex dagars gå-långt-sova-lite-ingen-mat-kämpa-mycket övning) Det är nog inte så extremt långt jämfört med de extrema, men för långt för att vara njutbart.

Tycker inte att det lockar med sådana där turer som tjejerna du pratade om hade gjort. Finns säkert de som tycker att det är jättekul men för mig handlar inte vandring om att forcera och gå så långt som möjligt på kortast tid. Kanske har med åldern att göra.. man är ju 24 nu.. ;)
[Ändrat av carl_ 2006-06-22 kl 23:32]
 
lång-löpning

Inte riktigt vandring, men ändå värt att nämna.

Någon gång i maj passerade en löpare genom Uppsala. Han hade följe-bil så jag blev nyfiken och sökte lite på nätet.
Kenny Wallström pressade Kiruna-Malmö på 24 dagar!?
kolla den här adressen för ytterligare info http://www.yit.se/news.asp?path=1;17676;35520;55912

En smått overklig prestation om jag får tycka
 
Långt på en dag...

Det finns ju flera som tydligen gick och skall gå Fjällräven Classic - Nikkaloukta till Abisko, 11mil på under 24h.

Om du räknar med 24timmars löpning så har du ju ett svenskt rekord på hela 26.26 mil av allas vår Rune Larsson.

/jonas
 
rand; sa:
Hörde på radio om två tjejer som skulle vandra mellan Gislaved och Halmstad på en dag[...]

Har du några namn? Om det råkar vara någon hemifrån man borde ringa och gratulera till bedriften...

Själv har jag nog inte gått mycket mer än 3 mil nånting på en dag, vad jag kan komma på...
 
azog; sa:
rand; sa:
Hörde på radio om två tjejer som skulle vandra mellan Gislaved och Halmstad på en dag[...]

Har du några namn? Om det råkar vara någon hemifrån man borde ringa och gratulera till bedriften...

Själv har jag nog inte gått mycket mer än 3 mil nånting på en dag, vad jag kan komma på...

Tyvärr kommer jag inte ihåg vad tjejerna hette, de blev intervjuade av Rix Morgonzoo veckan innan midsommar. Om de lyckades får man nog ändå se det som en bedrift, sedan finns det ju som ni andra skriver en del betänkligheter när det slutar att vara roligt med vandringen, tror att den känslan infinner sig före tio mil...

Intressant även med löpningsdistanserna, hur är det egentligen möjligt att psykiskt pressa sig till dessa resultat? Själv är jag nog ändå mer inne på trevliga naturupplevelser, har gått som mest uppemot 4 mil med 15 kg packning, var inte helt kul i slutet.

Det jag även funderat på är hur man förebereder sig och hur man disponerar sitt "lopp", t ex en sådan tävling som Fjällräven Classic då vätska och föda borde ha en stor betydelse.
Kolhydratuppladdning, gå 1 h och pausa 10 min, näringstillskott under vandringen etc. Några tankar?
 
Re: lång-löpning

hugbe; sa:
Inte riktigt vandring, men ändå värt att nämna.

Någon gång i maj passerade en löpare genom Uppsala. Han hade följe-bil så jag blev nyfiken och sökte lite på nätet.
Kenny Wallström pressade Kiruna-Malmö på 24 dagar!?
kolla den här adressen för ytterligare info http://www.yit.se/news.asp?path=1;17676;35520;55912

En smått overklig prestation om jag får tycka

Håller helt med dig, det var bland det värre jag läst! På ett sätt kan man kanske förstå att maximalt pusha sig under ett dygn, men att under nästan en månd dagligen göra vad han gjorde... overkligt var ordet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.