Hallandsturtips ca 2 mil, i närhet av hållplatser?

Hej,
Vill komma ut snabbt imorgon lördag med dottern, och utgå med buss/tåg från Göteborg riktning söderut.

Tänker mig Halland och en övernattning i tält, så undrar därför om du har några turtips längs Hallandsleden, med närhet till busshållplatser? (Vi KAN ta bil, men hellre buss om möjligt, så vi inte behöver komma tillbaka till samma plats.

Ideallängd s.a ca 2 mil (max 2.5), med förhoppningsvis en finfin tältplats ungefär på mitten! :)

Tackar på förhand!
 
Kul Idé.

Funderar på om du skulle ta dig till Fjärås sydost Kungsbacka och sedan gå norrut mot Lindome. Alternativt ta leden mot öster från Fjärås förbi bl a den mkt fina bebyggelsen i Äskhult.

Svårt med både start och mål vid busslinje och lagom avstånd. Kring Ullared går rätt många bussar där kanske du kan få till en lagom sträcka också t ex från Brännhult vid 153.an söderut eller mot Ullared.

http://www.hitta.se/kartan!~57.12082,12.55634,13z/tr!i=cyE2oula/tileLayer!l=2

Thure
 
Jag har gått fjärås-lindome sträckan många gånger och det är ganska trist alltså. Det är mest trottoar, joggingspår och vandring längs bilväg (utan trottoar). Ett och annat bostadsområde korsar man också. Då är det trevligare att starta i lindome och gå upp till Gunnebo. Den sträckan är visserligen bara en mil, men det är nästan bara skog och det finns minst två vindskydd (och så kan man avsluta med fika på slottet).
 
Jag skulle tipsa om att gå sandsjöbackaleden med viss modifikation. Starta i sisjön men gå torrekulleleden åt vänster/"golfbanehållet" och gå på sandsjöbackaleden då de möts igen (7-8km?). Efter ytterligare en liten bit till når man ett vindskydd (som ofta har ved). Nästa vindskydd ligger kanske en mil bort (ved förekommer ofta), följ leden till grusvägen men vik av den där (elle snarare leden viker av men du följer grusvägen till den övergår till bilväg). Efter ca 30 min når man en buss som tar en tillbaka till Göteborg på en halvtimme (går ofta).
 
Fjärås - Veddige

Denna sträcka är kanske i längsta laget för er, men till Fjärås går bussar relativt frekvent från Kungsbacka och till Veddige sporadiska tåg till Varberg och Borås. Det är dessutom en fin sträcka med två vindskydd längs vägen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.