regnbågs fiske när det e som bäst....

tidigt i våras när snön precis hade smällt bort (kanske inte riktigt överallt men nästan) så tjata jag på min farsa att vi skulle åka upp till vår lilla P&T sjö som vi har och det gick han med på efter att jag hade lovat honom att jag kunde följa med honom på en golf ur senare =). när vi åkte i väg till sjön hade jag inte direkt nåra stora förväntningar på att få fisk. men man visste juh aldrig så hoven kom med. det var ruskigt kallt och när jag halade in linan efter första kastet förstod jaf att detta inte skulle bli långvarigt (pek fingret frös nästan till is ) men så kom trejde kastet jag hala in en två meter och sen kom hugget jag vart så förvånad at mot hugget kom för sent och givetvis så släppte den efter ett par vildsamma hopp. Besviken osm jag var tänkte jag har jag tur kanske en nappar igen . Så jag slängde du min Vita Zonker mot samma håll som det trejde kastet. och på en gång högg en liten regnbåge ite mycket till fajt men jaf fick upp den i alla fall en halv kilos båge var det. efter kroklåsning och avlivning (min mor ville ha regnbåge annars e det C&R) så böt jag ut min total förstörda zonker mot en likadan fast med mer förtyning på och kastade en en gång mot samma plats och trot om ni vill det högg igen. (det va precis som om kylan hade försvunnit). den här gången kände jag att jag hade något lite tyngre på kroken efter en stund fick jag även upp denna en kilos båge inte så stort men kul e det i alla fall. tänk er på fem kast hade jag 3 regnbågar kunde säkert blitt mer men man tillåts bara ta upp 2 fiskar om dagen och sen va det rätt så kallt så jag blev väldigt nöjd med tanke på att man nästan alltid kammar noll i den sjön.
 
Regnbåge

Är inte det här med att fiska regnbåge i P&T sjöar lite grann som att ge sig ut och jaga, men skjuta kor på en inhägnad åker istället för älgar i skogen? Det är inte så noga hur man siktar, alltid träffar man någon.
 
Inte riktigt som att jaga i en kohage

Tycker det är gå lite för långt att säga att det är som att jaga i en kohage, även om det självklart är mycket lättare än riktigt fiske. Har regnbågen gått ett tag i sjön och inte är nyutsatt så kan den vara ganska lurig. Framförallt de lite större fiskarna.

Det är också så att en bra regnbågsfiskare får klart mycket fler fiskar än en dålig så lite utmaning är det väl ändå?

Peppe
 
grejen e den att...

Visst e det roligare och fiska i älv men jag bor i nerike så ända chansen för mig att få flugfiska ädelfisk e just i ett P&T vatten ok det verkar som du inte har fiskat i p&t vatten för så lätt e det inte det e ofta man kammar noll i alla fal i den sjö jag fiskar dom släpper typ aldrig ut.
 
Det ska vara så fint!!

Hej!

Med risk att få hela Sveriges "riktiga" fiskare på sig!

Jag har fiskat både P&T och i "riktiga" vatten. Jag får en känsla av att det ska vara så himla fint att fiska i å och älv och att P&T är till för Svensson och därför är det så tacksamt att skrivaner och klaga på P&T-vatten. Visst, det finns både bra och dåliga, svår och lätt fiskade etc.. Dock vill jag påstå att kommer man till en fin å eller älv där det finns fisk, så tycker inte jag att det är något svårare där än i P&T-vattnet, snarare tvärt om. Visst är ofta naturupplevelsen trevligare vid ett "vilt" vatten men vad är alternativet för många. Ta P&T för vad det är, ett alternativ för många som inte bor nästgårds med Sveriges fina Öring och Harrvatten. Och jag tycker det är bättre att man är ute och tränar och utövar sin sport än att sitta inne läsa böcker och sedan fara till ett "riktigt" vatten någon gång om året och sedan framställa sig som en "riktig" fiskare som helst ratar P&T. Så det så =)

//Niclas
 
naaa..

Jag håller med dig Nappe! Vi sörläningar har inte alltid tillgång till de stora "orörda" naturområdena. Även om man så ofta det går åker upp för att få fiska så måste behoven tillfredställas på hemmaplan oxå... Hade det funnits fler jobb norrut så hade jag flyttat IGÅR!! Oavsett detta så åker jag aldrig till fiskeställen där "industrifiske" bedrivs tex. lax i lilla Edet, hellre sämre fiskevatten och vackrare natur..
 
Igen =)

va uppe vid min lilla flugsjö igen och hade på 3 fiskar men tyvärr släppte dom vad kommer det sig att de helt plötsligt har börjat nappa ? måste bara tipsa om att använda en Gul Zonker med Mylar slang till Regnbågs fisket har funkat as bra men även vit har funkat bra är det nån som vet nån mer bra färg så hör gärna av er

Mvh Joel
 
Fick upp två stycken runt kilot häromdagen i "min" lilla tränings sjö.

Brukar normalt inte fiska P&T men det var kul, dock inte i närheten som att fiska vild fisk.

Använde torrflugor somm E12 och åseda?flugan som fungerade bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakob fisher regnbågs fisk=bästa fisk Fiske 4
jakob fisher regnbågs vikt Fiske 8
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.