Rack för aidning?

Hej!

Har kört en del clean-aid och funderar på att skaffa mig en hammare + tillbehör. Vad bör man skaffa för att få ett vettigt startrack.

- Hammare, priserna varierar ganska kraftig olika mideller emellan. Vad krävs av en hammare för att den ska funka bra? Hunkar det med en vanlig snickerihammare?

- Skyhooks, olika storlekar, tre storlekar på samma. Kan man köpa en mellanstorlek och köra med den eller bör man skffa fler storlekar?

- Copperheads, finns några olika storlekar. Antar att det bara är att skaffa några och testa.

- Bult, den svåra biten, finns massor av modeller och storlekar. Går det säja något om vad och hur många man bör satsa på i första hand?

Jag har inget speciellt projekt, mest att leka lite på den lokala aid-klippan.

Är väldigt tacksam för råd och tips!!

/Nils
 
Startrack

Hej!

Några synpunkter

- Hammare. Jag skulle satsa på en B/D Yosemite hammer om jag var du. Snickarhammare är ibland lite för lätta, de har inte den trubbiga spetsen som ofta funkar för placering av heads, och de saknar karbinhål som man behöver för att rensa bl.a. heads med sitt funkness device (en vajer med en ögla i vardera änden).

- Skyhooks. Klart det är bra med ett litet sortiment, men jag antar att du inte kommer att gå långa sträckor på hooks så här i början. Börja med kanske en Leeper Logan hook (eller motsvarande liten, stabil med inte alltför smal spets) och en B/D cliffhanger (bra för flak). Det är läskigt att gå på hooks flera moves i rad.

- Copperheads. Skaffa ett gäng. De är förbrukningsvara. Skaffa också ett funkness device (se ovan).

- Bult. Börja med framför allt tunna bladbultar. Där man kan slå Lost Arrows och V-bult kan man ofta clean-aida med små kamkilar eller något. Skaffa också några Bird-beaks eller B/D:s motsvarighet (tror den heter Pecker). De är fruktansvärt användbara i tunna sprickor.

Ha det så kul!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.