Trad rack!?!

hey!

Jag skulle vilja veta vilken utrustning man behöver för att börja klättra på kil?
Jag har tidigare bara klättrat på bult men vill lära mig sätta kilar å så...
Förresten någon som tror sig veta någon bra kurs för detta?

Tack på förhand!
MVH /// Kim
 
Några tips

Hej!
Jag rekommenderar en kurs i ämnet, dels får du in säkerhetstänkandet, dels får du tips och utrustning. Kolla med någon klubb vad de kan erbjuda.

Om du redan klättrar på bult antar jag att du redan har quickdraws. Mitt tips blir då att köpa ett kilset, wc rocks eller dmm walnuts, strl 1-10. Komplettera detta med några friends, wc eller camalot, t.ex. strl 1,2,3. Vill du köpa fler så kan du gott komplettera med halvstorlekarna, kanske ner till 0.5. Små kamsäkringar typ Aliens är coola men seriösa att falla på. När du väl börjat leda kommer du snart att märka vad du behöver komplettera med.

Slutligen, många köper hexor istället för friends när de börjar klättra eftersom det blir billigare. Min uppfattning är att friends är helt överlägsna hexorna varför jag tycker det tveklöst är värt merkostnaden. Ett annat råd är att hålla sig till ett märke på kamsäkringarna. Det gör det lättare att välja rätt när man är på väggen.
lycka till /mc
 
Ett litet tradrack

Ungefär såhär ser mitt "lilla tradrack" ut...

Ett kilset (1-10) av WC Rocks (mest för att det är de jag alltid använt) + några "lösa" kilar i framförallt 4-7-storlekarna

En friend i storlek 2 (jag sätter alltid friends i storlek 2 av någon anledning), vilket kan kompletteras med en 1 och en 2½ eller en 3 och sedan en till 2. Tvåor är bra! :)

Ett par lösa karbiner och ett par lite längre slingor för att förlänga säkringspunkterna är väl rätt bra (ibland är en qd lite kort)...

Kanske några hexor.

Ungefär så, så har du i alla fall till att börja med. Välkommen i tradklättringens underbara värld! En helt ny dimension av prylinköp öppnar sig! :)

Vad det gäller kurser så brukar de lokala klätterklubbarna kunna ordna med/koppla ihop dig med en instruktör som fixar en sådan kurs. För att börja komma igång och leda på kil är det typiskt bra att gå en kurs, faktiskt.

MVH

/Kotten
 
Tack!

Tack så mycket för svaren!
En fråga till om det är någon som ser detta;
Är Rock Empire Robots nåt att lägga pengarna på?
tack på förhand igen!

mvh/ kim berglund
 
Re: Några tips

Matt; sa:
Slutligen, många köper hexor istället för friends när de börjar klättra eftersom det blir billigare. Min uppfattning är att friends är helt överlägsna hexorna varför jag tycker det tveklöst är värt merkostnaden. Ett annat råd är att hålla sig till ett märke på kamsäkringarna. Det gör det lättare att välja rätt när man är på väggen.
lycka till /mc

Jag tycker inte att Hexor och friends utesluter varandra, det finns många tillfällen man ska akta sig för friendsens sprängande verkan, jag tycker att folk ofta oklokt använder friends i lägen var det kan bli riktigt farligt. Men om det gäller lätthet att placera säkring så vinner friends vilken dag som helst.. Var dock lite vaksam var du sätter dom!
 
Jodå de funkar fint.
Inte lika bra som dyrare kamsäkringar, men helt OK, i förhållande till priset.
Har fått ganska bra betyg i tester, bl.a. mest prisvärda köp, i någon amerikansk klättertidning (kommer inte ihåg vilken).
 
Cam Stop

CamStop innebär att kammarna inte kan reversera om du skulle satt den i maximalt utfällt läge, om du förstår vad jag menar... Jag skulle inte vilja vara utan CamStops.
 
Ingen reklam tack!

Hej!

Vad beträffar utrustningen så har du fått bra råd.
Så jag tar inte upp vilka som är mina favoriter :)

Däremot vill jag ge en känga till PC:

Hej Per!

Har du inte läst forumreglerna? Tycker att det är väldigt dålig stil att göra reklam för sitt eget företag. Istället för att hänvisa till kurssidan där det finns information om er också!

http://www.utsidan.se/klattring/kurser/index.htm

Det finns bra kurser både hos klubbar och företag.
Prata med instruktören om vad du vill ha ut av kursen så ordnar det sig säkert.

Mvh
Rickard

Meddelandet försvann visst! Hoppas att det var du Per som tog bort det och inte admin.
[Ändrat av tarpan 2003-03-05 kl 10:03]
 
Naturligtvis

Du har helt rätt!
Det var inte speciellt snyggt att göra reklam i forumet. Ska inte förivra mig så i fortsättningen.
Däremot tycker jag fortfarande att konceptet med avancerade grundkurser är bra. Alltså kurser just för sådana som redan kan klätterteknik, säkring och rephantering, men som vill lära sig klättra på kil.
Det brukar bli väldigt bra kurser, givande både för deltagare och för instruktörer.
Det var väl just därför att jag själv är så entusiastisk inför de här kurserna som jag gick igång och inte riktigt tänkte på att det blev reklam av det hela.
Ber om ursäkt för detta.
/PC
 
Karbinpar.

Jag skulle vilja spinna vidare på denna tråden och fråga lite om karbinpar.

Jag står inför ett inköp av sådana och vill gärna att de skall funka bra till både inomhus-, sport- och tradklättring.

Funkar det exempelvis om man köper ett helt set med 21cm slinga? Behöver man längre?

Tack i förväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Darek12 Söker klätterförare online förutom 27 crags Klättring allmänt 1
dmchris Helgmål från Stockholm? (Trad, sport eller boulder) Klättring allmänt 9
johnliungman Fördelning av leder trad/sport Klättring allmänt 7
zardoz Frågaq ang. Trad-klättring Klättring allmänt 59
almkvist Korsika trad? Klättring allmänt 2
red_tag2002 Trad sele Klättring allmänt 1
avslut210607 Visste du att den ultimata ryggsäcken för multipitch trad bara kostar 199kr? Klättring allmänt 54
magwo Trad vintertid Klättring allmänt 17
jcederli Upphittat trad-ankare på Skärhäll Klättring allmänt 0
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
A.Westberg Bra trad-klippa för nybörjare (södra Svealand -> norra Götaland) Klättring allmänt 41
Curium GriGri vid trad? Klättring allmänt 49
achtminus Trad i Annot? Klättring allmänt 3
achtminus Bästa svenska trad-bestigning någonsin? Klättring allmänt 27
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
cacarom olika quickisar för sport och trad Klättring allmänt 6
Mangster Vilket dubbelrep till trad? Klättring allmänt 10
ratfink Trad Klättring allmänt 6
Jones Långa lätta trad-/sportturer Klättring allmänt 20
storlommen Utrustningen vid trad Klättring allmänt 22
Makwizard American in Stockholm looking for sport/trad partner! Klättring allmänt 0
mattiase Info om trad i Slovenien önskas... Klättring allmänt 0
Weyland Trad onsight? Klättring allmänt 11
Avslzyx Debatt: Gränsen mellan trad och sport? Klättring allmänt 28
Trad & sportklättring i Tyskland samt Frankrike Klättring allmänt 2
MarieO Rappel rack - finns svenskt namn? Klättring allmänt 11
Orsah Nybörjar rack för Bohuslän Klättring allmänt 3
Flamman Rack till Nissedal Klättring allmänt 30
Mike C Rack till Storebro, Välseröd? Klättring allmänt 12
Michel.B Rack för Sveriges 12 högsta toppar? Klättring allmänt 8
chrtur Någon med ett stort rack? Klättring allmänt 10
jp Lämpligt rack i Lofoten Klättring allmänt 6
0la Nu e jag fast!! Ska fixa ett rack (så småningom)!! Klättring allmänt 10
nils2 Rack för aidning? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.