Psolar Balaclava

Satt och surfade lite och hittade hos många olika amerikanska wedshopper en balaclava som heter PsolarMask. Det märkvärdiga med denna som finns i olika varianter är att den har en inbyggd värmeväxlare som sitter fast i tyget framför munnen. kollade lite i några disskusuionsgrupper och den har fått fsntastiska resensioner. Är det någon som provat och kanske vet om den finns att köpa i Sverige eller inom EU
adressen är http://www.psolar.com
 
Köpt liknande.

Hejsan!

Jag köpte något liknande på Fjällsport i Göteborg för ett par veckor sen. Tillverkaren var i det här fallet The North Face, men jag skulle gissa att det är liten skillnad mellan olika märken. Jag har tyvärr inte hunnit testa den på allvar, men om ett par veckor ska den hårdtestas uppe i Lappland och då får vi se om den är lika bra som jag tror.

/ Stefan
 
Jag har en sådan där balaclava från Psolar. Beställde på deras egna site och den anlände fort i ett vadderat kuvert. Värmeväxlardelen var lite tillplattad men den gick att böja tillbaka. Inte hunnit prova den ordentligt ute ännu, kan bara säga att kvaliten verkar ok, passformen på mig inte helt perfekt. Blir ett mellanrum mellan mun och värmeväxlardelen så att luften inte bara går genom den utan även åt sidorna. Ska använda den några gånger, är jag inte nöjd då lär den vara ganska lätt att sy om lite. Kan återkomma sedan kanske.
 
Masken har ju på Jamos bevåg varit uppe i den högintressanta "andas-i-sovsäcken-debatten" ;) , där undertecknad med milt handlag (...) har drivit tesen att man vinner avsevärda värmemässiga fördelar om man andas inne i sin sovsäck istället för utanför den. Nackdelarna i form av ökad fukt i sovsäcken skulle den just nämnda Psolarmasken eventuellt kunna mildra var Jamos mycket trovärdiga uppfattning.

Vågar man hoppas på att herr Undvall avser att testa också denna konfiguration grundligt och återkomma med en fullödig rapport?

/ G
 
Nog ska den testas alltid. Även jag fick insperationen att köpa en värmeväxlar-balcalava från den tidigare andas inne i sovsäcken-diskusionen.

Men jag tror att jag börjar lite försiktigt och andas genom fukt/värme växlaren genom ett litet hål i sovsäcken de första dagarna och sen får vi väl se om jag vågar mig på / tycker att det är nödvändigt med att andas inne i sovsäcken. Värmeväxlarens effektivitet borde ju vara mer eller mindre direkt proportionerlig mot temperaturdifferansen mellan inandningsluft och utandningsluft. Så den gör garanterat mindre nytta om man använder den och andas inne i sovsäcken.

/ Stefan
 
Det finns oxå svenska tillverkare av liknande produkter dock utan balaclava. Finns det någon som har erfarenheter av de svenska produkterna? En är i forma av ett munskydd, mask och den andra har du i munnen. Det måste vara en fördel att ha masken för då filtreras oxå luften från eller till näsan...
 
Det var ju roligt att några prövat den. Jag skulle vilja veta hur funkade det att beställa från USA med tull och moms mm.??
Hur är det med passformen, går den att justera på något sätt, för det måste ju vara viktigt att själva balaclavan sitter ganska tight så luften går igenom värmeväxlaren.
Vad kostade North Face varianten på Fjällsport?
är det någon av er som prövat den i inte jättekallt väder, i så fall, blir det väldigt varmt??

//Lina
 
LinaB; sa:
Vad kostade North Face varianten på Fjällsport?
är det någon av er som prövat den i inte jättekallt väder, i så fall, blir det väldigt varmt??
//Lina

Om jag minns rätt kostade TNF-varianten en 500-600kr. Passformen är det inga problem med förutom att "fickan" där själva värmeväxlaren skulle placeras var väldigt tajt. Men då sitter den å andra sidan så bra fast att man bara kan slänga in balcalavan med värmeväxlare och allt rätt in i tvättmaskinen, så man behöver bara trockla in värmeväxlaren en enda gång.

/ Stefan
 
tigertamjaren; sa:
Nackdelarna i form av ökad fukt i sovsäcken skulle den just nämnda Psolarmasken eventuellt kunna mildra var Jamos mycket trovärdiga uppfattning.

Jag flåsar inte i dunsäcken och kommer inte göra det med Psolaren heller.. Dock bör den hjälpa till att hålla kroppen (& knoppen) varm vid lägre temperaturer, och kanske som en bonus minska kondensen i tältet. (Under tarp är det sällan förekommande).

Nästa helg blir det nog en sväng längs Sörmlandsleden, inte för att det är mycket till vinter i dessa delar av landet, men då får jag kanske ett visst hum.

/Jarl (Sverje-bo igen sedan 3 veckor..)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
piaea Balaclava Kläder 4
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
Balaclava och underkläder material Kläder 7
realout Proffsig, vindtät balaclava? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.