Balaclava

Hej!

Är det någon som har testat “Haglöfs WS Balaclava”? Blev lite nyfiken på den eftersom den har små ventilationshål vid mun och näsa. Jag är osäker på om detta är ett bättre alternativ än min enkla ansikstmask ifrån Craft. Har använt den bara för längdskidåkning då det var c:a -15-20 grader ute och tyckte att det mest var obehagligt och att det blev varmt av att ha mun och näsa täckt. Det är ju egentligen främst nästan som behöver värmen. Tanken är att den ska användas vid turåkning på kalfjället, men gärna även vid längdskidåkning om det blir rejält kallt ute.

Gott Slut
Pia
 
överskottslager

Jag har inte testat Haglöfs modell men strax innan jul besökte jag ett militärt överskottslager i Rolsberga, Skåne där de sålda nya Balaclavas i olika modeller för ynka 59 kr styck. De fanns i ull eller acryl med ett eller tre hål.
 
Är det främst näsan du fryser om eller kanske någon annan dela av ansiktet, men tycker att inte det är trevligt att andas in i balaclavab, så skall du definitivt köpa en 3 håls variant, det duger säkert med en billig för 50-80kr som finns på militära överskott, jaktbutiker eller dyligt. Dom flesta är av acryl, men försök hitta en i ull, jag själv är en stor vän av 3 håls i ull.
 
Nja, ska du ha balaclavan till att träna i, så är nog inte inte en med Windstopper ett alternativ, du lär väldigt fort bli rejält kokt inuti den!
En balaclava för träning bör ju vara bra på att andas och släppa igenom fukt, å det är ju inte WS bra på.
En mask med hål för munnen i ull eller fleece skulle jag tro är rätt för dej, eller varför inte göra ett hål i din nuvarande balaclava så du kan andas ut genom den.
 
Är det främst näsan du fryser om eller kanske någon annan dela av ansiktet, men tycker att inte det är trevligt att andas in i balaclavab, så skall du definitivt köpa en 3 håls variant, det duger säkert med en billig för 50-80kr som finns på militära överskott, jaktbutiker eller dyligt. Dom flesta är av acryl, men försök hitta en i ull, jag själv är en stor vän av 3 håls i ull.

Hej!

Ursäkta något sent svar på inlägget. Det här lät mycket intressant och priset blir ju mycket bättre. Jag ska kolla om jag hittar någon i ull.

Hälsningar
Pia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alvide Balaclava i microfleece eller merinoull? Kläder 7
Bsanna Vilken Balaclava Kläder 14
LinaB Psolar Balaclava Kläder 16
Balaclava och underkläder material Kläder 7
realout Proffsig, vindtät balaclava? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.