Polens högsta berg, Mt Rysy!

Hej!
Planerar att bestiga Polens högsta berg i början av denna sommar. Har hittat en del intressanta artiklar på Engelska men söker här lite mer information.
Planen är att bestiga berget från Zakopane i Polen och ta bilen dit. Någon som bilat genom Polen? Hur är vägarna, något speciellt man borde tänka på?
Hur tar man sig från Zakopane till Nationalparken och vandringsleden? Går det att köra bil dit?
Planen är att göra detta som en dagstur vilket jag tolkar som möjligt efter att ha "dammsugit" nätet!
Går det att dricka vattnet i det fria när man kommit upp på höjd?

En massa frågor och jag hoppas att någon kanske kan svara på någon eller några. Alla tips är välkomna...specifik utrustning, väder, boende m.m


Tackar på förhand
/Björn
 
Polen sommaren 2008

Hej,
Var där och vandrade förra sommaren. Kan varmt rekomendera bergen!

För att komma dit så åk så långt du kan på Autobahn i tyskland, sedan följer du södra gränsen in mot Zakopane. Det är ca 50 mil motorväg som bitvis är helt kass. Dom håller dock på att fixa den så den kanske är lagad nu. De delar som är renoverade är precis som vilken annan västeuropeisk motorväg som helst.

Det är dock väldigt mycket folk kring Rysy, det verkar som varenda polack ska valfärda dit. Ta EJ kabinbanan upp, det är åtskilliga timmars kö (kommer ej ihåg vad berget hette som den går mot).
Klätterstigen från kabinbanan mot basen av Rusy är kul om du inte är höjdrädd.

Stugorna kring Rusy måste du boka i förväg, förmodligen redan nu om du ska få plats. I slovakien samt längre ifrån Rusy är det bara att dyka upp, precis som i Svenska fjällen.

Det är extremt välmärkta stigar, ofta till och med stenlagda. Slitaget är därför lågt, trots alla vandrare. Tält såg jag inga, du får hursomhelst inte tälta annat än intill stugorna.

Vattnet går utmärkt att dricka direkt.

Hoppas det hjälpte dig
mvh
David
 
Hej Björn,

Jag är lite osäker på var du kan parkera bilen nära nationalparken men sover du inte i någon av stugorna blir det nog en rejäl dagstur för att hinna tillbaks till Zakopane på kvällen.

Ett alternativ kan vara att sova i Chata pod Rysmi på 2250m (slovakien) och gå tillbaks dagen efter.

Dricker själv ogärna vattnet från bergsbäckarna i Tatra. Har gjort det några ggr och drabbats av magont, nära källor är det naturligtvis inga problem.

Du behöver egentligen ingen extra utrustning om du ska vandra på sommaren. Liggunderlag och sovsäck är ett måste om du inte bokat bädd. Man kan sova på golvet i matrummen för billig penning.
 
Var där i somras och tog färjan från Karlskrona till Gdynia över natten, stannade i Krakow på väg ned. Borde gå att köra hela vägen till Zakopane på en dag, även om trafiken är helt galen och vägarna slitna. Vi hade inte förberett pengar till vägtullarna så jag är fortfarande skuldig 5 zloty till polska vägverket (eller vad det kan heta). Funkar med euro också.

Vi tog karbinbanan och fick vänta i fyra timmar på att komma upp trots att vi var där tidigt. Men vi var förberedda på det så det spelade inte så stor roll. Mycket folk överallt, många med "fel" utrustning, tex flipflops och superkorta shorts, nån gick med en ölburk osv... Fast samtidigt mycket mer avslappnat än i de svenska fjällen. Spännande vandring men inget för den med höjdrädsla!

Finns någon bild från området i mitt fotoalbum här.
 
Parkering för dagstur

Det går att parkera bilen där turiststråket går upp mot Rysy och sjön Morskie Oko lake. Där finns det resturang och boende. Vandringen dit är på c:a 2 timmar och rätt tråkig asfalt.
Du kan också åka häst och vagn dit.

Från sjön går en vältrafikerad stig mot toppen.

Du borde kunna hinna från parkeringen och upp och sen ner på en dag men du bör vara hyggligt vältränad och starta väldigt tidigt.

Det går också tät busstrafik från Zakopane till parkeringen.
 
Vi tog karbinbanan och fick vänta i fyra timmar på att komma upp trots att vi var där tidigt.

Karbinbana? Jag var där sommaren 2007, nog för att jag brukar gå i min egna värld men hur kan jag missat att det går en linbana?

Förövrigt kan jag rekommendera denna camping. Ligger lite utanför "stan" men är billig, har grym utsikt över bergen samt har oftast lediga små hus att bo i....
 
Kabinbanan går till Kasprov Vrch, inte till Rysy. Kasprov Vrch är en populär startpunkt för många vandringar. Denna topp ligger väster om Rysy.
 
Ja, Kasprov Vrch (med linbanan) ligger typ 15 km från Rysy... så den ser man inte.
Och man kan väl inte vandra på kammen hela vägen från Kasprov till Rysy? Enligt lag måste man följa markerade vandringsleder och de lämnar ju kammen halvvägs och leder ner till Morskie Oko.... Så enda sättet att nå Rysy på polska sidan är att vandra från Morskie Oko... Lite trist kanske att sedan behöva vandra ner i trängseln samma väg igen... Vi valde att vandra vidare in i Slovakien istället.

Stugorna kring Rusy måste du boka i förväg, förmodligen redan nu om du ska få plats. I slovakien samt längre ifrån Rusy är det bara att dyka upp, precis som i Svenska fjällen.

Jag antar att du menar stugan vid Morskie Oko?
Jag sov i stugan vid nästa sjö väster om Morskie Oko (den som ligger strax nordost om den stora Welki Staw-sjön). Där behövde man inte boka, utan kunde hitta en plats på golvet i restaurangen (tillsammans med 20 andra...). Väldigt fin stuga, vackert belägen intill sjön. En liten bit norr om stugan har man fin utsikt över Dolina Roztoki-dalen.

Ett alternativ kan vara att sova i Chata pod Rysmi på 2250m (slovakien) och gå tillbaks dagen efter.

Ett gott råd!

Vi vandrade från stugan vid Weliki Staw till Chata pod Rysmi på en dag och det kändes som en ganska lagom, lugn vandringsdag. Att gå tillbaka samma dag hade varit för jäktigt.
 
Tack för alla svar! Har verkligen varit till stor hjälp. Tänkte gå den 5-6 juni. Är detta en lämplig tid. Har hört att lederna kan vara stängda vissa tider på året?!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.