Världens högsta berg

Vilket är det egentligen? Det finns väl tre mer eller mindre vedertagna definitioner, men jag har funderingar på en fjärde:

1. Höjd över havet: Mt Everest 8848m
2. Höjd från bas till topp: Mauna Kea, Hawaii 10203m (mestadels under havsytan)
3. Topp som är längst ifrån jordens centrum: Chimborazo, Ecuador, 6267 MÖH.

Bubblare: Vilken topp tar dig närmast solen och vid vilken tid på året? Vid vår och höstdagjämning är ju detta såklart Chimborazo, men vid andra tider på året när jorden lutar så torde andra toppar komma närmare. Vilken kommer närmast vid någon tidpunkt?

Kandidater torde vara toppar i Peru och Bolivia och möjlitvis Mt Everest eller Acconcagua (de senare ligger ju utanför tropikerna vilket gör att de inte får hela jordens lutning "med sig", frågan är om deras extra höjd över havet kan kompensera för det).

Vilken topp det än är så måste den klättras en bestämd dag på året och man måste stå på toppen vid lunchtid för att kunna säga att man varit så nära solen man kan komma. Undrar om det är någon som gjort det? Fler faktorer som spelar in och som man kan beräkna? Andra definitioner?
 
Nu är det ju klimatet som bestämmer när man kan tänkas nå en hög topp och hinna ner igen. Din överkurs verkar mera lämpad för fotöljsnack än verkligheten.

go tur
 
Jasså, det hade jag ingen aaaning om. Trodde det bara var att knata på närhelst man vill...

Trodde det var rätt uppenbart från mitt inlägg att det var just fåtöljbaserad spekulation och ren nyfikenhet det handlade om. Inte så att jag planerar en expedition.
 
Kollat lite i atlasen

Detta är det perfekta ämnet för en fredag :)

I atlasen ser Everest ut att ligga på ca 28 grader nordlig bredd och kräftans vändkrets på ca 23 grader (jordaxelns lutning). Vid sommarsolståndet (när på dygnet det sker antas försumbart) är således Everest 5 grader från zenit. Jordens radie är (tror jag) ca 6500 km. Höjden på Mt Everest mot solen över havet i zenit är då

(8848+6500000)*cos5 - 6500000 = -16000

Everest är 16 km under havsytan som bäst. Toppen som kommer närmast solen finns någonstans mellan eller mycket nära stenbockens och kräftans vändkretsar om man kan anta att jordens bana runt solen är rund, vilket den inte är.
 
...och jordens rotation mm mm. Jag gjorde ändå ett försök att med rimliga antaganden visa att man aldrig är så nära solen som möjligt på Mt Everest. En upphöjning på 9 km framstår som ganska liten om man betraktar hela planeten.
 
NASA har säkert svaret, men en gång hörde jag ett föredrag i Kbh där en ung man påstod att de nog hade varit så nära himlen man kunde komma på jorden vill minnas att de klättrat i Sydostasien eller däråt.
 
När det gäller din överkurs så tänker jag mig att jordens rundning gör så mycket att berget borde ligga praktsikt taget mitt på ekvatorn. Ge och ta en grad. Så det är väll bara att ta fram en topografisk karta eller jordglob och följa ett helt varv runt så lär man hitta åtminståne vilken bergskedja samt avsnitt därav som är den högsta, en lokal karta letar upp den högsta toppen. Gå till ett välutrustat kartbibliotek så hittar de den på fem minuter. En astronom kan sedan enkelt tala om för dig klocksalget när den toppen pekar rakt mot solen. Vill du sedan ha det kortaste avståndet så får du vara där när jorden i snn eliptiska bana är närmast möjligt solen.
 
http://wskoldata.blogsome.com/2005/09/22/tellus/

Jordradiens variation mellan ekvatorn och polerna är tydligen 21 km.

Det har ju viss betydelse; tydligen var längsta avstånd (höjd) från centrum redan klarställt, och det var förstås inte Everest som gällde där.

För att vara så nära solen som möjigt måste man alltså vara på rätt ställe på jorden vid rätt tidpunkt, antagligen inträffar detta en gång per år (?):

Jordbanans orundhet måste ju vara det som gör största effekten antar jag utan att veta. D v s jag har sannolikt varit närmare solen vid nåt tillfälle här i Enhörna strax över havsnivå, än vad många som varit på Everest varit (vid bestigningstillfället).
 
från dal till topp på land ....

blomma; sa:
Vilket är det egentligen? Det finns väl tre mer eller mindre vedertagna definitioner, men jag har funderingar på en fjärde:

1. Höjd över havet: Mt Everest 8848m
2. Höjd från bas till topp: Mauna Kea, Hawaii 10203m (mestadels under havsytan)
3. Topp som är längst ifrån jordens centrum: Chimborazo, Ecuador, 6267 MÖH.

Bubblare: Vilken topp tar dig närmast solen och vid vilken tid på året? Vid vår och höstdagjämning är ju detta såklart Chimborazo, men vid andra tider på året när jorden lutar så torde andra toppar komma närmare. Vilken kommer närmast vid någon tidpunkt?

Kandidater torde vara toppar i Peru och Bolivia och möjlitvis Mt Everest eller Acconcagua (de senare ligger ju utanför tropikerna vilket gör att de inte får hela jordens lutning "med sig", frågan är om deras extra höjd över havet kan kompensera för det).

Vilken topp det än är så måste den klättras en bestämd dag på året och man måste stå på toppen vid lunchtid för att kunna säga att man varit så nära solen man kan komma. Undrar om det är någon som gjort det? Fler faktorer som spelar in och som man kan beräkna? Andra definitioner?

Vill lägga till definition nr 4, högsta höjd från dal till topp på land. Beroende på hur långt ifrån man tillåts räkna dal men räknar man bara bergets absoluta nräområde så är en het kandidat Kilimanjaro med cirka 4000 meters höjdskillnad (knappt 2000 i dalen till 5895 på toppen).

/Patrik, som ser ut så här på 5895 möh:
http://2003.elbrus.se/index.asp?lang=1&FF=1&loadpage=team&midmenuid=1&artid=88
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.