Pjäxa NN75 för flerdagsturer

Jag behöver ett par pjäxor till ett par e109 med voile 3-pin. Använde i vintras Fischer bcx875 som funkade bra både på platten och nedför, men tyvärr blev blöta och förstås i -20 väldigt svårtorkade efter några dagar ute. Detta hjälptes inte av att de började gå upp i sömmen där de böjs i skidsteget, och de är nu reklamerade.

Jag vill alltså ha hjälp med att hitta en turpjäxa nn75 som passar den som lätt blir svettig och får fuktiga skor; främst bekväm till att gå med pulka men måste vara sidostabil nog att ta några svängar om det blir för brant nedför.

Också: har hört att vissa använder plastpåsar runt fötterna för att inte svetta ner sina pjäxor - är detta något att rekommendera?

Tack på förhand.
 
Plastpjäxor och påsar!

Påsar är att rekommendera. Om du väljer en plastpjäxa med innersula som rymmer både tunna strumpor och tjocksockar fungerar det bäst. Sätt påsen mellan tunna innersockan och yttersockan. Då håller du både innerpjäxan och tjocksockan torr = värmer...

Den tunna strumpan byter du regelbundet, lämpligt att torka på låren eller på bröstet (mellan understället och skalplagg). Lite "äckligt" men fungerar bra, vad gör man inte för att få vara torr och varm på uteturer vintertid.

En plastpjäxa för turåkning är både stabil och fungerar väldigt bra att åka utför med.

/ Jörgen

PS. torka kläder går bra på samma sätt sommartid också.
 
Påsar är att rekommendera. Om du väljer en plastpjäxa med innersula som rymmer både tunna strumpor och tjocksockar fungerar det bäst. Sätt påsen mellan tunna innersockan och yttersockan. Då håller du både innerpjäxan och tjocksockan torr = värmer...

Den tunna strumpan byter du regelbundet, lämpligt att torka på låren eller på bröstet (mellan understället och skalplagg). Lite "äckligt" men fungerar bra, vad gör man inte för att få vara torr och varm på uteturer vintertid.

En plastpjäxa för turåkning är både stabil och fungerar väldigt bra att åka utför med.

/ Jörgen

PS. torka kläder går bra på samma sätt sommartid också.

Tack för kommentaren. Är väl dags att köra med plastpåsar. Vad använder du för påsar? typ 5l fryspåse?

Nån speciell plastpjäxa du vill rekommendera? T4 verkar populär
 
systembolagets...

...påsar, jag upplever att de håller bra. Har även använt tjockare tygpåsar. Jag kör med T3:eek:r, skulle dock hellre haft T4:eek:r. Jag har köpt "väldigt stora", komfort har haft företräde framför skidduglighet, skidåkningen står för en väldigt liten del av ökningen.
 
Mina fötter

trivs bra i de nordka Alfa Skarvet. Jag har Salomons BC bindning men numera tillverkas skorna för Rottefellas BC-bindning.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.