Pentax K100D

Är det någon som testat denna och har synpunkter?

Kan man använda sina gamla Pentaxobjektiv, mellanringar o dyl?

Den är ju hyfsat billig, 4990:- kostade den på Mediemarkt härrom veckan.

Tackar på förhand!

Johnny
 
jag har haft en(som jag sålde för att köpa K10) och jag var jättenöjd med den. alla objektiv med kafattning går att klicka på rakt av, autofokus funkar inte och du får använda Mläget på kameran, men dne kan fortfarande mäta ljuset så på så sätt får du tillgång till automatik som gör att du inte behöver köra helt i blindo.

den ä rliten och smidig, snabb i fokusen, bra skärpa, bra färgåtergivning. SR funkar mkt bra. i det stora hela en av de bästa kamerorna du får det priset...

//b
 
JohnnyL; sa:
Är det någon som testat denna och har synpunkter?

Kan man använda sina gamla Pentaxobjektiv, mellanringar o dyl?

Den är ju hyfsat billig, 4990:- kostade den på Mediemarkt härrom veckan.

Tackar på förhand!

Johnny

<a href="http://www.fotosidan.se/"

På fotosidans forum finns eng hel mängd haleluja över K100 resp K10. Där finns också ett inlägg (eller om det var en länk)om olika objektivs visavi nya kamerahuset.
 
Jag har bara knappat på den på MediaMarkt, men jag hittade inga knappar för vitbalans och liknande. Det verkar som man måste knappa i menyer, det tycker jag är segt. Men som sagt jag har inte testat ordentligt.

Sen är jag lite tveksam till tillgången på objektiv och tillbehör i fortsättningen, jag skulle föredra Canon eller Nikon.

Canon eos400d kostar iofs lite mer men verkar vettig.

Nikon har ju precis släppt d40, den verkar prisvärd
 
om jag inte minns fel så finns det ett snabbt sätt att ställ ain vitbalansen, men jag har inte stenkoll.

jag tror inte lägnre att tillgången på objektiv komme ratt vara ett problem, för på K10 så kommer objektiv med Supersonic-motorer kunna användas. vilket innebär att de flesta "pirat"-tillverkare bara behöver sätt på en Pentaxbajonett på den optik som i dagsläget bara passa Canon och Nikon och inte konstruera ett helt eget objektiv till Pentax.
jag tror att pentax komme ratt växa på den svenska marknaden inom en snar framtid...
 
Köpte nyligen en kamera av denna modell. Än så länge är jag helnöjd.

Enda dåliga är ett strul med batterierna; när de billiga alkaliaska batterier som följde med började ta slut köpte jag nya. Direkt efter jag satt i dem i kameran och slog på den kom meddelandet "battery depleted" upp. Jag trodde självklart kameran gått sönder, men fick snart liv i den igen. Kör inte denna kamera med alkaliska batterier. Jag gör det nu för att köra slut på dem som följde med.

Annars är jag nöjd. Mina gamla pentax-obkjektiv fungerade direkt, jag behövde bara först komma på att slå på knappen MF/AF till läget MF (sitter bredvid objektivfattningen), sedan är det bara att köra på. Hel-manuell eller helautomatisk, gör som du vill.

Nästa sak på önskelistan är en konverter till mina ännu äldre skruvgängade objektiv, lär gå på runt 170 kronor. Sen blir det fota av.
 
Det ska vara litium-jon batterier till dessa kameror bananmannen, att använda alkaliska är ingen bra idé. Mitt tips är att byta på en gång och använda ett batteri som butiken rekommenderar.

:)
 
Mailade i helgen. Nu efter jobbet hade någon ringt mig på mobilen från ett 08-nummer. Det vysade sig vara killen i butiken som ville snacka med mig om batterier. Verkar vara bra service i den butiken i alla fall.
 
Jag startade denna tråden och har nu haft K100D snart ett år.
Är mycket nöjd, men blivit lite pixel-nojig!

6 mpixel känns plötsligt lite lite när konkurrerande kameror börjar komma uppåt 12 mpixlar.
Jag vet, man säger att man inte skall stirra sig blind på pixlar, men visst måste man väl märka skillnad på 6m och 12 m? på exempelvis ett bildspel?

Har börjat bearbeta sambon att ta över denna kameran så jag kan köpa en K10D :)

I övrigt bara gillar jag denna kamera!
 
Jag startade denna tråden och har nu haft K100D snart ett år.
Är mycket nöjd, men blivit lite pixel-nojig!

6 mpixel känns plötsligt lite lite när konkurrerande kameror börjar komma uppåt 12 mpixlar.
Jag vet, man säger att man inte skall stirra sig blind på pixlar, men visst måste man väl märka skillnad på 6m och 12 m? på exempelvis ett bildspel?

Var försiktig. Om pixlarna sitter tätare tvingas de ta til lsig mindre ljus per pixel. Vid någon tidpunkt börjar du få problem med att ljust skevar lite i förhållande till verkligheten. Det är svårt att få pixelmätarna att reagera rätt om de använder för små pixlar. Jag sätter än så länge 10 MPix som en övre gräns. Framtida teknologi kan förståss flytta den gränsen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.