Pentax K100 vs Lumix DMC FZ50, vilken välja?

Står i begrepp att uppdatera min kamera och undrar om jag ska köpa SLR eller en bättre kompaktvariant.

Jag har tidigare bara använt analoga pentaxsystem, men köpte häromåret min första digitala kompakt och blev imponerad av kvaliteten. Därför undrar jag om det är värt att att köpa en digital SLR, eller om jag istället ska gå på en lite större kompakt, exv någon av Lumix elelr Sony-kamerorna. T ex Lumix FZ50 har ju en impnerande ljusstyrka och optisk zoom, jag begriper inte hur det är möjligt att göra så kompakt linser med de specifikationerna. Vad är haken? Rimligen måste man kompromissa med något i kvaliteten, kan någon tala om vad? O
m man som jag gillar att ta porträtt och göra kopior upp till A4 storlek, är SLR-alternativet definitivt värt merjobbet med separata objektiv och det högre priset?
 
Det finns fler fördelar med digitala SLR-kamror. Programval, exponeringssnabbhet, dvs tiden från avtryckaren rörs till det verkligen fotograferar! Objektivval m m. Sen finns det ju nackdelar med förutom volym och vikt. Fuktkänslighet är en sådan....
Men gillar du stora papperskopior så är systemkamera vare sig digital eller analog oslagbar....

Go tur
 
har du gammal analog petnax utrustning kvar är valet enkelt. med K100 kan du använda dig av den gamla optiken, och det är för övrigt en trevlig liten kamera. inte toksnabb serietagning kanske men helt ok på alla andra plan.
 

avslutad210712

Gäst
Har både och dSLR är bättre på allt förutom vikt, volym och pris om du skall ha samma brännviddsomfång som med en superkompakt.
 
Måste hålla med tidigare inlägg, köp Pentaxen, speciellt eftersom du har optik till den. Bildstabiliseringen kräver dessutom inte specialoptik. Det postades en utförlig recension på dpreview.com för två veckor sedan där kameran fick betyget "Highly recommended" (deras högsta betyg).

Jag är på gång att beställa den i USA, kommer att kunna plocka upp den när jag åker dit om två månader. Med en mail-in rabatt på 50 dollar så landar priset (med kitoptik och 2GB SD-kort) på 560 dollar, aningens mer än 3800 SEK.

En varning: akta er för att leta priser på froogle.com, de första tjugo träffarna för Pentaxen är bluffföretag.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.