Paracord: lista användningsområden!

Paracord, fallskärmslina, överlevnadslina...
många av oss har ett armband eller kanske ett hundhalsband.
Lars Fält tycker att 10 meter fallskärmslina är obligatoriskt i packningen. Bättre då att knyta något av det än att ha ett jättetrassel i ryggan.
Personligen bär jag mitt armband mer eller mindre alltid, mest för att jag tycker att det är snyggt och för att man ändå "signalerar" sitt vildmarksintresse lite diskret :)

Nu tänkte jag att vi kan dela med oss av berättelser om när fallskärmslinan kom till vår, eller någon vi känners, räddning samt också lista lite användningsområden!

Jag får väl börja då:

- hissa upp/ned mtrl. och människor (repet klarar ju över 200kg)
- skosnöre (har hört om en man som råkade slita av sina när han var ute på fjället med sina barn; väldigt jobbigt annars att vandra med ena skon oknuten...)
- byggmaterial (knyta ihop stommen till en bivack kanske?)
- Soldater i Afghanistan har sagt att de knyter upp sina armband, fäster ficklampan i ena änden och svingar dessa för att nattetid visa var helikoptrarna skall landa.
- hundkoppel (väldigt praktiskt om man har "dubbelknutet" hundhalsband redan, så behöver man bara det ena repet om nu det ordinarie kopplet skulle ha kommit bort i fält)

De inre trådarna:
- sytråd (både för kläder och vid större sårskador)
- tandtråd (om man glömt tandborsten)
- knyta fångstsnara
- knyta ändarna när man binder/flätar rep för att förhindra att de trasar upp sig.

Jag har också hört att man kan ha det som fiskelina men vet ingen som testat... Har någon av er gjort detta?

Det var väl vad jag kan rapa upp sådär på rak arm...
Kommer ni på andra användningsområden så låt höra! :)
 
Jag har alltid med ca 10 meter på äventyr. Några exempel:

Små loopar till nyckelknippor, småsaker och min lilla Leatherman. Smälter ihop ändarna istället för knop så blir de som korta fast mycket smidigare nyckelband.

Dragkläppar till ryggsäckar.

Ersatt gamla utslitna snören till snölås i ryggsäck. Öppning och stängning går nu som en dröm mot att ha kärvat tidigare då paracord är så glatt.
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    48 KB · Visningar: 3,315
Köpte en hel rulle från USA en gång, gjorde ett armband som jag tappade bort. Har alltid med mig lite snöre löst men ännu inte haft någon användning för det..

Man kan ju ha det till att lastsäkra saker med. Har man packningen full och hittar ett stort fint fällhorn så är det inga problem. Ta fram snöret och bind det utanpå säcken :)

Skulle tältlinor gå av och du inte har extra så kan du nog använda paracord till det med även om de väl inte är uppbyggda på samma sätt.

Blir du sur på kompisen kan du ju även binda fast han vid närmsta tall tills han/hon har gått med på dina planer :D

Mvh // Johannes
 
Vi använde min tarp som gemensamt tak mellan tre tält. Vi saknade en fjällbjörk för ett av hörnen men jag kunde skarva på 10 meter på den linan så var saken biff..

Jag funderar själv på att byta snörena i kängorna till paracord men undrar om de är glattare än man vill ha. Någon som testat innan jag sätter kniven i linan?
 

Nädå, vilken bra länk! Tack för upplysningen.
Det finns nog ändå många andra bra användningsområden och framförallt anekdoter som vi kan dela med oss av på Utsidan :)

niklaz, det finns olika typer av fallskärmslina: den vanligare som är mer glatt (-ig?) och den funkar nog sämre (bättre än inget dock), och så finns det en som är mer sträv.

Sen har jag upptäckt att en ny typ av fallskärmslina används numera av fallskärmshoppare. Denna
nya typ är smalare, ca. hälften av den klassiska linan. Funkar lika bra men innehåller såklart mindre utav "innanmätet" så att säga.

Ser att många har den som tillbehör till kniven mm.
Själv har jag självlysande lina bundet mellan knivslidan och eldstålet med en snabblänk mellan. Till ryggsäckens dragkedjor sitter där också kortare flätade stycken.
 
Fånglina på storknivar, utan innanmäte.
Som snodd på fällknivar för att hala upp dem ur fickan.
Till att dra i dragkedjor.
Som lina till tarp och annat tycker jag den är för tung och suger för mycket vatten. Finns mycket bättre alternativ där.
 
Fiska krabbor... :)

Har alltid med mig paracord ut i skogen och lyckas alltid ha nån användning för det (antagligen för att jag vill). Den suger vatten och töjer lite på sig när den blir blöt men den är bättre än ingen alls. Dessutom är den billig och man kan med gott samvete kapa lite här och där.

Jag har också klätt dragskor till väskan och snölås i synlig färg så att man slipper leta. Till det "viktiga" har jag Dyneema linor men dom kostar också såpass mycket att man ogärna kapar dom. Annars har jag paracord till det mesta, träna knopar, armband, halsband, hänga upp prylar, till tarpen när skogen inte ser ut som jag hade tänkt m.m.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.