Dynex-75 vs. Paracord

Jag har surfat runt lite på olika överlevnads-sajter och läst om överlevnads prylar. Något som tycks ingå i säcken hos en riktig överlevare är 15 meter Paracord, dvs fallskärmslina. De som kommer med de tipsen har förmodligen tittat mycket på amerikanska sajter med lego och commando soldater knyter in sig med Paracord.
Jag har ett alternativ till Paracord, som visserligen är dyrare, men är ofantligt UL och stark. Jag har bara fått en provbit på någon meter, men det känns som om man absolut skall gå på denna superlina om man har råd. 3mm´s linan har en brottgräns på 1100kg! och väger då 6gram/meter. Har någon data på Paracord? Kan någon brottgränsen på Paracord? Vad har man den linan till? Tvättlina? Binda björnar?

http://www.poly.se/poly/Dynex-75Superstrong162.aspx

Dynex-75 3mm metervara
Artikelgruppkod: B76-2
Brottgräns kg 1100
Vikt gram/m 6
16 kr/m ca
 
bensson; sa:
Har någon data på Paracord? Kan någon brottgränsen på Paracord? Vad har man den linan till? Tvättlina? Binda björnar?
Alltså, "din" lina är ju starkare än Paracorden. Men styrka är inte den enda egenskapen man eftersträvar hos en bra lina.

En äkta Paracord har minst 7 stycken tvinnade trådar inuti sig, tillverkade i Spectra, om jag minns rät. Det finns också de med 8.

För att kunna kallas äkta Paracord så måste en sådan lina uppfylla vissa kriterier och prov. Styrkan ligger inte under 550 lbs någonstans utmed linans hela längd. Ett annat namn på den här linan är ju 550 Paracord( ca 250 kg).

Tvättlina? Nja, det går säkert använda den till det men själv har jag apterat paracord som fånglina på de flesta av mina knivar och bytt ut skösnören mot Paracord i nästan alla mina skor och kängor.

~Paul~
 
Paracord brukar vara märkt "550 test", vilket skall betyda att den håller för 550 lbs, motsvarande ca 250 kg. Många gillar den eftersom den innehåller flertalet småtrådar som går att pilla ur höljet och kan användas som fiskelina, sytråd etc.

Dynexlinan har ju imponerande värden, men också ett ganska högt pris. Jag skulle spontant vilja ha den att ersätta t.ex. en tunn stålvire i applikationer där vajerns vikt är en faktor, ex.vis. när linan skall skjutas/kastas iväg. För mer info om Dynex rep se:
http://www.imionline.no/imidocs/90305004.pdf
/Richard
 
Re: Priset OK på 3 mm Dynex

thureb; sa:
Har du köpt Dynex och var?

Hur syns linan i vatten respektive på blankis?

Thure

Jag var in på Benns i Stockholm och tittade på linan.

http://www.benns.se

De hade ingen 3mm på hyllan som jag ville ha just då, men han sa att efter Båtmässan brukar lagren vara påfyllda igen. Jag har inte köpt någon än, så jag vet inte hur linan beter sig, men den är den är mörkt silvergrå, så den är inte idealisk i sig som en lina du skall upptäcka direkt i en isvak. Jag föreslår att du kikar på jolle riggar, de har ofta närmast fluoroserande färger, om du skall ha något som skiljer sig från omgivningen. Du hittar säkert något som passar.
Jag såg ex en krafigt gul lina typ 2mm (ej Dynex) som jag skall byta till på mitt tält, för att undvika att jag snubblar på linorna. De är ju kraftigt överdimensionerade för uppgiften, men de syns...
Henrik
 
Re: Re: Priset OK på 3 mm Dynex

bensson; sa:
[ Jag föreslår att du kikar på jolle riggar, de har ofta närmast fluoroserande färger, om du skall ha något som skiljer sig från omgivningen. Du hittar säkert något som passar.
Jag såg ex en krafigt gul lina typ 2mm (ej Dynex) som jag skall byta till på mitt tält, för att undvika att jag snubblar på linorna. De är ju kraftigt överdimensionerade för uppgiften, men de syns...
Henrik

Problemet är att de linor som syns bra har en yttre strumpa av polyester vilket gör att de inte flyter.

Men är man tillräckligt många kan man gå ihop och specialbeställa 200 meter av en röd Dyneemalina. Framgår av sidan 7 i tråden jag länkade till.

Thure

Thure
 
Lite offtopic, men var köper man Paracord billigt och bra (vet att både Terräng (f.d. Militaryshop) och D-Gear har, men undrar om det finns billigare)?
 
Paracord använder jag i kängor, till kniv, tarplinor och tvättlina mm. med för den delen då det är lina jag har med mig ut. Bra lina. Men den har elasticitet i sig, sträcks lätt 3 cm på en 2 meters linbit.
Finns det lina i motsvarande dimension som inte har elasticitet i sig? Naturkompaniets linor är också "elastiska".

Raskesven
 
Paracord använder jag i kängor, till kniv, tarplinor och tvättlina mm. med för den delen då det är lina jag har med mig ut. Bra lina. Men den har elasticitet i sig, sträcks lätt 3 cm på en 2 meters linbit.
Finns det lina i motsvarande dimension som inte har elasticitet i sig? Naturkompaniets linor är också "elastiska".

Raskesven

Spectra- eller Dyneema-baserad lina borde inte sträcka sig alls.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.