Pålägg?

Hej!

Kan någon tipsa mig om pålägg att använda på fjällturen.
Jag hade hoppats på att kunna använda Kavlis bredbara ost på tub men enligt kontakt med deras kundtjänst så fick jag reda på att dessa är kylvara efter öppnandet.
Vad brukar ni andra använda?

/Mia
 
Mjukost på tub funkar bra.

Det brukar inte vara så varmt i de svenska fjällen att det är någon fara vid en normal fjälltur. :)
 
Tub funkar utmärkt

Jag har alltid med mig ett par tuber med mjukost eller salamiost på fjällturen.
Det är så pass mycket konserveringsmedel i de där produkterna så de håller nog längre än vad man tror. Även de gånger det blir varmt i fjällen.

Förra sommaren hade jag med mig en tub som jag använde i 11 dagar, den smakade lika bra dag 1 som dag 11.



Mvh, Per Nyberg.
 
Vanlig ost och salami!

Gå till charken hos din favorithandlare och be dem skiva lövtunna skivor av din favoritsalami. Funkar utmärkt i svenska fjäll!

Har även haft vanlig ost med på turerna. Godare än mjukost tycker jag! Lätt osthyvel i plast finns t.ex på Duka.

/Pär
 
Mycket av sånt som anges vara "kylvara" är ju sånt som "förr i tiden" användes som konserveringsmetod.

Korv och kött rökte man eftersom man inte hade några kylskåp eller frys.
Ost gjorde man av mjölken för att annars hann den surna.

Jag vet att jag i nån bok läste ett tips om att göra ostkupa av frigolit för att hålla osten kall, men det går inte riktigt ihop med mina fysikkunskaper (frigoliten kyler ju inte utan isolerar bara så efter några dagar lär den inte fylla nån funktion längre).
 
Den största orsaken till att pålägg blir dåligt är att man är där med fingrarna och pillar. Jag tror man fördubblar "livslängden" om man lyckas hålla dom borta. Tub är utmärkt ur hygien synpunkt och jag har aldrig haft problem med sådana när jag är ute.
 
Tub är bäst!

Allt som går att äta och är förpackat på tub är enligt min mening bra. Mjukost är det bästa (smaksak), men även messmör fungerar även det. Om man inte gillar mjukost eller messmör finns det återförslutningsbara tuber att köpa i frilutsbutiker (jag köpte mina i USA), har inte provat dessa än, men jag tror att det fungerar likvärdigt som färdigförpackat. Med dessa kan man i princip lägga i allt som är någorlunda flytande.

I år skall jag ta med mig smör och jordnötsmör på fjället! :)
 
Mina favoriter:

Messmör: bra med energi och järn!

Ädel(mjuk)ost på tub: blir det lätt slagsmål om

Jordnötssmör: underskattat, men något vissa har svårt att vänja sig vid. Rikt på protein och kolhydrat, och fettsnålt som lättmargarin. Utan smör under.

Nutella: använder inte själv, men om man struntar i sina Lutheranska tankar om att pålägg inte får smaka choklad så är det faktiskt ganska nyttigt.
 
Re: Tub är bäst!

jenul; sa:
Om man inte gillar mjukost eller messmör finns det återförslutningsbara tuber att köpa i frilutsbutiker (jag köpte mina i USA), har inte provat dessa än, men jag tror att det fungerar likvärdigt som färdigförpackat. Med dessa kan man i princip lägga i allt som är någorlunda flytande.

Det kan man göra sin egen av en tandkrämstub av plast. Bara att skära upp den i botten och fylla på (är man känslig så diskar man den först) . Försluta, den kan man göra på flera olika sätt, enklast att tejpa!
 
Kaviar!

Jag tycker kaviar funkar riktigt bra, även om man är van att äta med smör under, så är det gott på fjället. Frisk luft e bästa kryddan!!
Dessutom är det salt, och det är gott, fast smaken är som baken...
allt rökt och allt på tub funkar, ja, det mesta är väl redan uppradat!

(små tuber ger lite tyngre packning, men det är värt att ha lite att välja på!!)


/Sara
 
Vi testade...

faktiskt ölkorv!! Vakumförpackad förstås. Tre tunna brödskivor med extrasaltat smör, en varma koppen och en kopp te, samt delade på en ölkorv. Perfekt lunch med mycket smak. Hur mycket energi det blir vet jag inte men gott var det och man klarde sig lätt fram till middagen.

/Urban.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Kogoyo pålägg vintertid...? Friluftsmat 7
anojak pålägg Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.