pålägg

vad finns det för altenativ till mjukost och kaviar?
jag vet att nutella och jordnötssmör finns, men finns det tex. konserverat smör
 
Varför måste smöret vara konserverat? Vanligt smör håller länge. Annars finns ju messmör och mesost. Vissa brer ju även sylt och honung på mackorna...
 
Hummus! Inte att förväxla med humusämnen. Thailändsk currypasta, tahini, pesto. Finns ju hur mkt som helst. Currypastan är min egna favorit. Sen har du ju allt rökt kött och korvar, funkar hur bra som helst.
 
Eller tartex - vegetabiliskt pålägg på tub

För mycket palmolja och konstigheter för min smak, men alla är vi olika.

Bra att du sa tub, det finns påfyllningsbara plasttuber på diverse friluftsbutiker, de är grymt bra, man kan använda de mesta i matväg som smidiga smörgåspålägg om man har det på tub.
 
Det var inte mer än nån vecka sedan jag köpte pastej på tub, bästa träningsgodiset för hunden. Finns på vår willys iallf.
 
Riktig rökt korv är ju bra.

Svårt att hitta i vanliga matbutiker dock. Finns nåt som jag tror heter Teeny Weeny från Ridderheims som i butiken ligger i lösvikt i vanliga lådor (typ som lösviktsgodis). Det tyder på att de inte är kylvara. De är tänkta som snacks och lite väl små, men finns i säkert ett halvdussin olika varianter så det är inte ett dugg enformigt.
 
Har haft med mig smör i en näverask och det har håll troligt bra, men då ska det vara riktigt smör också och inget annat.
Har provat olika salami korvar, spickekorv och annat smaskens, passar lika bra på mackan som till moset eller grytan, perfekt mat när man är ute.
 
Konserverad leverpastej.

När (och framförallt varför) slutade pastejköket med tub?


valdemar

Willys säljer ett antal pastejer på små konserburkar, Bla lever och kyckling, Smaken är helt ok även om konistensen är lite lös. Bobs "sprutflaskor" med sylt utan bitar funkar oxå för den sockersugne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Kogoyo pålägg vintertid...? Friluftsmat 7
mia22 Pålägg? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.