Paddlingsförbud i naturreservat.

Nu i sommar tänke jag paddla en bit på Tidan men upptäckte att en del av sträckan som går förbi Nyckelås naturreservat har paddlingsförbud. Det går tydligen bra att övernatta och köra bil inom reservatet dock inte framföra en kajak. Någon som har en idé vad paddlingsförbudet egentligen är till för?
 
Nej, det har jag förvisso inte gjort eftersom jag upptäckte det precis. Jag tycker bara att det var ett märkligt förbud med tanke på att det löper en bilväg precis bredvid vattnet, folk med fiskerätt får köra båt där, etc. Jag kan enkelt gå runt själva förbudsområdet till fots så det medför inga större bekymmer mer än att jag var nyfiken till anledningen av förbudet.
 
Tidan vid Nyckelås är en av få lokaler i Tidan för flodpärlmussla, kan det ha nåt med saken att göra? Men rätt svar får du nog om du kollar med Länsstyrelsen.
 
Släpper man lös en massa paddlare så kan det naturligtvis slita en hel del på terrängen och störa djurliv eftersom de kommer fram på ställen där vandrare normalt inte når

http://www.lansstyrelsen.se/jonkopi...-natur/natura-2000/Nyckelas_Bevarandeplan.pdf



Tidan rinner genom naturreservatets norra del och klassas som 3260. Vattnet är
stråkande-forsande och bottnen är huvudsakligen stenig och blockig. Stränderna
kantas till största delen av lövskog. På blocken och stenarna växer det bland
annat näckmossa, dalkarlsmossa och bäcklav. Sträckan hyser ett unikt
blandbestånd av flodpärlmussla och spetsig målarmussla. Generella
kännetecken och ekologiska förutsättningar för 3260 är:
• Vattendrag med flytbladsväxter eller akvatiska mossor.
• Naturliga vattenståndsfluktuationer och flöden som skapar stor variation
bland bottensubstrat, växtlighet och strandstrukturer.
• Fria vandringsvägar i anslutande vattensystem.
• Naturliga omgivningar med strandskog/svämskog, våtmarker och mader.
• God vattenkvalitet.
• En naturlig artsammansättning utan negativ inverkan av främmande arter
eller fiskstammar.
 
Jo, jag googlade fram det där också. Dock kan man ju tycka att all båttrafik borde vara förbjuden om man skall skydda någon djur eller växtart.
 
Om det är som du säger att folk med fiskerätt får köra båt där (med motor?), bilväg går bredvid osv, så verkar ju paddlingsförbudet lätt absurt, men det enda sättet att ta reda på varför är nog som tidigare nämnts att kontakta länsstyrelsen och fråga.

Man ska ju dock komma ihåg att alla regler knappast är rationella...

Att slitaget skulle bli särskilt stort bara för att folk fick paddla har jag svårt att tro. Spontant har jag ju svårt att komma på ett mindre destruktivt sätt att ta sig fram (undantaget möjligtvis slitage på iläggnings- och upptagningsplats, men det borde vara lätt att lösa).
 
Brukar inte paddelförbud vara till för att hindra spridning av vattenburna sjukdomar (t.ex. kräftpest) ? Paddlare brukar ju flytta runt mellan olika vatten oftare än folk med större båtar.
 
Så är nog inte fallet här, förbudet gäller en sträcka på ungefär 1000 meter mellan sjön Brängen och Nässjön. Inga andra vattendrag finns i direkt närhet.
 
Ofta är det svårt att finna logik i bestämmelser. Måhända saknades den från början.
Vår planterade skog som upphöjdes till urskog av okunniga har nu begåvats med jaktsrättsförbud oxså, fortfarande utan kompensation. Sverige är fantastikt.
 
Men finns det en väg bredvid, ta och dra kajaken på vagn den sträckan om du nu måste färdas där!

Det har varit vardag i dag och länstyrelsen har varit bemannad, antar att du hunnit kolla med dem också nu. Du kan ju vara snäll och lägga ut deras förklaring här för oss andra också?
 
Herregud. Jag sa ju att jag utan problem kan dra kajaken förbi själva området och det tänker jag också göra. Jag var mest nyfiken på om nån kunde ha en anledning till själva förbudet, det är inget jag heller måste ta reda på till varje pris. Så för att lugna dina nerver, greendanger, skriver jag nu igen att jag _drar förbi kajaken på vägen_. Hoppas du nu kan sova gott inatt med detta lugnande besked.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.