Packlite, dyrt och Dåligt..?

Jag blir bara så J***a sur över ens "super-duper-vatten-täta regnställ".. Jacka med GT Packlite, och det är det tredje packliteplagget som inte håller måttet!
Jackor/kläder som kostar från 2000kr och uppåt SKA hålla regnet ute anser jag!

Efter ca 30-50min så slutade vattendropparna att "pärla" sig som det så vackert heter på reklamen och och börjar mätta hela yttertyget...(Nytvättat och impregnerat!!).
Ett par timmar senare i regnet så var det fuktigt/blött på insidan av jackan...I den enda fickan som finns var kartan dyngsur, det trots "vattentäta/avvisande dragkedja", bör säga att jag fiskade och rörde mig ett par hundra meter som mest och med armventilationen öppen till viss del! Så det var inget prat om ansträngande övning precis!

Blir det någonsin något mer GT plagg så pekar det mot två eller trelagers, eller andra fabrikat, eVent/Dermizax!

Någon som har egna erfarenheter i ovanstående?

// en något förbannad A...
 
Låter inte så kul...

Vilket plagg har du?... Jag har en Haglöfs LIM jacka i paclite... och den har funkat hyfsat, visst lite fuktig invändigt vid svettiga aktiviteter, dvs andningen är så där... men annars så har den än så länge hållt tätt vid regn... peppar... peppar...

Jag hade iaf gått och reklamerat, stenhårt.

Thomas
 
G-Tex ska stoppa regn, lämna tebaks jackan om den inte håller tätt. .
Jag har använt min Pac-Lite jacka i....ja hur många år som helst. Precis som du till fiske, men också vandring, turskidåkning, på stan osv. Aldrig har den släppt in en droppe vatten utifrån. Då jag i stort sett alltid bär ryggsäck vid nämnda aktiviteter har nötning, både på yttertyg och membran, börjat synas över axlarna, ändå håller den tätt! Faktiskt hoppas jag att jackskrället snart ger efter så jag får en anledning att göra av med gammpeninga på nåt nytt!
Din jacka måste vara felsydd eller nåt?
/Tord
 
Modeller...

Joru...reklamation blir det!! Jackan är en Fjällräven PAL, hanskarna är ExtremitiesTuff Bag! Den andra jackan är inte min, men den är av märket Colombia Titanium(packlite det oxå)...

Som jag ser det så är det mtrl:et som inte håller måttet...

Handskarna testade jag hemma genom att fylla en flaska med vatten, ställa den i hansken och ställa handsken i en bytta vatten...30min senare så var handsken fuktig på insidan!
Det efter att jag hade kommit hem från vandring och blivit blöt om händerna...

Tur är väl att GT lämnar tre års garanti på fabrikationfel...(enligt Naturkomp)!

//A
 
Senast ändrad:
Tur är väl att GT lämnar tre års garanti på fabrikationfel...(enligt Naturkomp)!

Tur?
Kortare tid än så vore nästan ett lagbrott (tre års reklamationsrätt för fabrikationsfel har du enligt lag). Ska Gores "Guaranteed to keep you dry" betyda mer än en snorkråka får de nog bjuda till lite mer.

Så länge plagget inte är utslitet garanterar de att det håller tätt.

Jag har inte upplevt ditt problem med Paclite, men väl med 3-lagersplagg.
 
packlite hell

köpte en norröna paclite förra hösten, den läckte. Reklamation som tog flera veckor, en ny jacka. Som också läckte. Reklammation, norröna ringde efter en dag och jag fick mellan skillnad och köpte en Marmot värsting istället för packlite. Och den funkar. I sommras köpte jag en packlite, denna gång haglöfs. Som läckte. Och imorgon ska jag hämta en ny efter reklamationen. Så packlite står inte högt hos mig just nu.
 
Inte så Illa!

Du har ändå gett packlite tre chanser för en sammanlagd summa av minst sextusen spänn. Goretex borde tacka sitt helgon, Gud eller vad de vill för sina trogna kunder...

Riktigt såå illa är det inte :), ekonomiskt iaf! Jackan köptes på rea för 1250kr (50%)och handskarna kostade mig 480kr.. Så drygt 1700kr!
Den andra jackan har inte jag köpt...men den kostade nog ca 1400kr..oxå med rabatt!

Men packlite kläder kostar oftast från 2000kr och uppåt...

//A
 
Tur?
Kortare tid än så vore nästan ett lagbrott (tre års reklamationsrätt för fabrikationsfel har du enligt lag).

Nja, garanti och reklamationsrätt är inte samma sak.

Garanti är ett frivilligt löfte från till exempel en tillverkare att de som exempel byter ut en vara som inte uppfyller det de lovar. Garanti är ingenting man har automatisk rätt till och den kan vara hur lång eller kort som helst.
 
Nja, garanti och reklamationsrätt är inte samma sak.

Garanti är ett frivilligt löfte från till exempel en tillverkare att de som exempel byter ut en vara som inte uppfyller det de lovar. Garanti är ingenting man har automatisk rätt till och den kan vara hur lång eller kort som helst.

Helt sant. Men det finns fortfarande ingen större mening med att skryta över garantier som egentligen bara medför att säljaren gnäller lite mindre när man reklamerar. Rätten att "byta ut en vara som inte uppfyller vad de lovar" är ju precis vad lagen ger dig, även om bevisbördan är din efter ett halvår.

Men om Gores garanti inte funkar längre än tre år är det ju futtigt, men det kan ju vara Naturkompaniet som har bestämt sig för den tiden.
Själv bytte jag min Tierrajacka hos nuvarande Arcteryxbutiken i Stockholm efter 4 år och fick en ny "motsvarande jacka" (tusen kronor dyrare). Utan gnäll. Så ska det funka när man köper produkter med Goretex-material.
 
Senast ändrad:
Kan väl lika gärna vara konsumentupplysning då jag då jag misstänker att en hel del inte känner till vad konsumentköplagen ger för rättigheter.
 
Gore-Tex

Gore-Tex, XCR, Paclite ProShell m.m. ska vara helt vattentäta. Alla tillverkare som använder Gore-Tex måste skicka in sina produkter för tester...

Att man upplever att plaggen släpper igenom vatten kan bero på flera saker bland annat...

... att jackan inte hinner släppa ut allting som du svettas och kommer då att bli blöt på insidan. Gore-Tex andas bättre än ett "vanligt" regnställ men det är inget mirakel material.

... att yttertyget blir blött vilket gör att jackan blir kall och kan känas blöt.

... att den läcker i någon av sömmarna. Är plagget inte "utslitet", reklamera.

... att det läcker genom tyget. Hur hårt har plagget använts? Jackor håller inte för evigt men ganska länge ska en kvalitetsjacka hålla. Detta beror också på hur och hur mycket plagget används. Är jackan inte "utsliten" reklamera självklart.

Ett bra sätt att kolla om jackor håller tätt är att ta på sig en tröja under jackan och ställa sig i duschen med plagget på. Då kan man lätt se på tröjan under om jackan läcker.

En sak att tänka på med Gore-Tex jackor och fickor är att membranet andas så det släpper ut vattenånga, om man har en kamera eller karta i fickan så kan kommer den att bli blöt innifrån eftersom vattenången som "andas" ut ej kan passera kameran.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.