Packa vattentätt?

Hej!

Jag har kollat runt lite på forumet min inte hittat nån tråd som besvarat alla mina frågor, så jag startar en ny tråd och ställer en del frågor igen..

Jag ska ut och cykla i januarirusket i baltikum verkar det som (preliminärt), och jag är dessutom ganska grön (nån som cyklat i östeuropa under vintern? Tips och råd?), och tänkte jag skulle packa vissa grejer extra torrt..

Först tänkte jag bara köpa en bit (1 x 2 meter) vattentätt tyg (vaxduk, eller typ vattentätt nylon eller nåt) och sy in gummiband runtomkring och sedan när det börjar regna bara trä det över packväskorna bak, typ som ett ryggsäcksskydd. Men så påpekade någon att det knappast hjälper, eftersom den mesta vätan kommer underifrån på en cykel... Vilket verkar logiskt...

Fråga nummer 1: har någon gjort/provat ett sådant regnskydd? Hade det någon effekt eller var det värdelöst?

Fråga nummer 2: hur gör ni när ni torrpackar saker i packväskorna? Dyra fina "drybags" eller tar ni bara en konsumpåse? Eller kanske fryspåsar, och packar flera olika paket? Går inte påsarna lätt sönder, har ni då med er en arsenal "reservpåsar"?

Särskilt ni som varit ute på längre sträckor (flera veckor) skulle det vara intressant att höra hur ni löser torrpackandet...

MVH
Erik
 
Jag har en kompis som, precis som många andra, hyllar stora, svarta soppåsar. Speciellt den lite kraftigare och mindre varianten som är sisådär 65 liter och oftast grå (märkligt färgval på en stor, svart sopsäck...)

Inget revolutionerande i och för sig, MEN polaren är est. Och säcken är lett. Så de funkar tydligen i östeuropa också.
 
Hej!

Jag har kollat runt lite på forumet min inte hittat nån tråd som besvarat alla mina frågor, så jag startar en ny tråd och ställer en del frågor igen..

Jag ska ut och cykla i januarirusket i baltikum verkar det som (preliminärt), och jag är dessutom ganska grön (nån som cyklat i östeuropa under vintern? Tips och råd?), och tänkte jag skulle packa vissa grejer extra torrt..

rus_2004_03.jpg


Först tänkte jag bara köpa en bit (1 x 2 meter) vattentätt tyg (vaxduk, eller typ vattentätt nylon eller nåt) och sy in gummiband runtomkring och sedan när det börjar regna bara trä det över packväskorna bak, typ som ett ryggsäcksskydd. Men så påpekade någon att det knappast hjälper, eftersom den mesta vätan kommer underifrån på en cykel... Vilket verkar logiskt...

Fråga nummer 1: har någon gjort/provat ett sådant regnskydd? Hade det någon effekt eller var det värdelöst?

Fråga nummer 2: hur gör ni när ni torrpackar saker i packväskorna? Dyra fina "drybags" eller tar ni bara en konsumpåse? Eller kanske fryspåsar, och packar flera olika paket? Går inte påsarna lätt sönder, har ni då med er en arsenal "reservpåsar"?

Särskilt ni som varit ute på längre sträckor (flera veckor) skulle det vara intressant att höra hur ni löser torrpackandet...

MVH
Erik

Det enklaste sättet är att köpa bra cykelväskor och då kan man välja väskor från Vaude eller Ortliebs men det finns även en del konstiga Öststatsmärken som även gör bra väskor men är svåra att hitta i Sverige.
Vill man ha andra sämre väskor kan man packa allt i plastpåsar och även en konsumpåse hjälper även om jag skulle ha valt en från ICA. Dåliga väskor och plastpåsar fungerar ett tag men om det regnar länge så blir det blött. Den utrustning som är extra viktig ex pass och pengar kan du pack i dubbla fryspåsar så håller det sig torrt.
Påsarna går sönder ett tag men ska du bara cykla genom Baltikum så är det inga problem. Jag packar en del i plastpåsar och de brukar hålla ungefär 6 månader om jag är försiktig med dem men jag har haft påsar som jag har använt i nästan två år innan jag kasserade dem. Inte ICA eller Konsum utan konstiga arabiska från Jordanien.

Jag har inte testat ditt typ av regnskydd och ser ingen större anledning att göra det. Det räcker med bra cykelväskor men jag tror att regnskyddet borde fungera ett tag. Det hjälper till att skydda mot regnet.

Du kan skicka medelande om det är mer du undrar över

/Stellan
 
Testa packväskorna innan, så att du inte ger dig ut med helt nya. Speciellt är det viktigt med bra fästen som verkligen håller.
 
Låter rätt krångligt och dyrt det där med vaxduk - en dry sack koster inte många hundra och har en bra öppna/stäng funktion. Annars är det bra med tjocka plastpåsar och faktiskt har NK väldigt bra...Lycka till.
 
Hej!

För min första tur köpte jag fina vattentäta Ortlieb-väskor, både fram och bak. Jag fick dom billigt från Danmark, nästan halva priset. De verkar idag ha åtminstone 25% rabatt på Ortliebs väskor; surfa till sidan och klicka på Rygsække & Tasker - http://www.fjeld-fritid.dk/. När jag beställde gick både fram och bakväskor på 1250 SEK inkl frakt.

När jag väl var ute och cyklade så räckte inte utrymmet väskorna, så jag var tvungen att packa på pakethållaren också. Det enda jag då hade att tillgå var plastpåsar typ Konsum-kasse. Funkade bra för att hålla regnet borta men de slets ut ganska snabbt. Ofta när jag såg en kasse i en affär så tog jag en sån, just in case. Men jag körde med det i tre månader, så det går om man vill...

Till nästa tur ska jag nog investera i en vattentät packsäck.

Lycka till
/Mike
 
Jag ska ut på en provtur på 2 dar och prova all utrustning och så. Det blir lite av en budgettur så jag har redan köpt biltemas väskor (mycket mycket billigare än ortlieb och liknande, har hela mitt packbehov tillgodosett för 299 kronor). Jag kollade runt på forumet här och fick intrycket att dessa väskor faktiskt var rätt ok, förutom fästena som snabbt gick sönder.. MEN, modellen jag köpt kan man "hänga över" pakethållaren, som en sadel ungefär, och då kan den ju omöjligt falla av :)

Drysack blir det i alla fall inte, "inte många hundra" är trots allt ganska mycket för mig just nu.. Det blir alltså vanliga konsumkassar på provturen (jag hoppas faktiskt på regn, storm, skitväder och rånare på vägarna, fast jag bara tänkte cykla till skövde :)) och ifall det funkar bra så blir det samma förfarande på "stora turen".. Skulle det inte funka så bra med konsumkassar får jag väl ta mig en ny funderare på drybags..

Tack för svaren och all input!
 
Du kan alltid stanna till vid brandstationen och fråga om dom inte vill prova trycket i sina slngar ;) håller dina kassar tät då kan du nog vara lugn sen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.