Packa bort lovgirighet?

Hej!

Min kajak är lovgirig som de flesta andra kajaker ochså verkar vara. Jag brukar ha med mig lite prylar på mina dagsturer, ska dessa packas fram eller bak för att minska lovgirigheten?

/Patrik
 
Kan tillägga att det kan löna sig att packa om ifall man skall göra en längre överfart i sned med eller motvind. det gäller att hitta ballansen att den inte blir fallgirig istället. Lika jobbigt.
 
Kan tillägga att det kan löna sig att packa om ifall man skall göra en längre överfart i sned med eller motvind. det gäller att hitta ballansen att den inte blir fallgirig istället. Lika jobbigt.

Håller med.

Ibland kan det räcka med 3-4 kg som flyttas från för- till akterstuv (eller tvärtom) för att få helt förändrade egenskaper.

Du ökar risken för skador om du måste sitta sned och paddla hela tiden och om du dessutom jobbar med styrtag så minskar du farten och får jobba snett längre stund.
 
Eller, i stället för att packa om lasten när du ska ända kurs, använd skäddan...

Och har du varken skädda eller roder så skulle ju i alla fall jag tycka det var lite extra bökigt att paddla långt
 
Det kan

räcka att ha en vattenpåse eller platt vattendunk i sittbrunnen som man skjuta fram och tillbaks för att fintrimma under gång. Detta har vi praktiserat på min frus Nordkapp (endast fast skädda) när vi paddlade hem från Åbo.

Thure
 
Jag tänkte ju självklart inte packa om varje gång jag ändrar kurs, men jag vill ju att kajaken ska vara så neutral som möjligt i utgångsläget. Självklart använder jag skäddan för att balansera på olika kurser.
Hitintills har jag haft ombytet i luckan fram, men nu ska jag prova att ha det baktill istället. Skulle tippa att jag kommer att flytta cirka 3 kg 2m bakåt i kajaken.
 
Jag tänkte ju självklart inte packa om varje gång jag ändrar kurs, men jag vill ju att kajaken ska vara så neutral som möjligt i utgångsläget. Självklart använder jag skäddan för att balansera på olika kurser.
Hitintills har jag haft ombytet i luckan fram, men nu ska jag prova att ha det baktill istället. Skulle tippa att jag kommer att flytta cirka 3 kg 2m bakåt i kajaken.

Det stämmer ganska precis med min omlastning som fungerade perfekt förra året!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.