Lovgirighet

Paddling är något ganska nytt för mig. Jag skaffade nyss en enkel, begagnad kajak utan skädda eller roder, som jag då och då gör lite kortare utflykter i. I morse passade jag på att testa den i lite tuffare väder än vanligt (12m/s och rejäla vågor), och fann då att det var i princip omöjligt att svänga (eller heter det gira i de här sammanhangen?), eftersom kajaken var fast besluten om att lova upp mot vinden. Enda sättet att på allvar ändra färdriktning var att "bromsa" sig runt. Jag antar att mer erfarna paddlare lätt tar sig åt vilet håll som helst. Är det någon som kan tala om hur jag ska bära mig åt?
 
Det man vet fungerar är bäst när det är blåser hårt.
En lovgirig kajak är att föredra framför en som fallgirig, framför en som lägger sig tvärs med sjön (dvs helt neutral).
Paul Caffyn http://www.sissonkayaks.co.nz/caffyn.htm som paddlat runt Australien påstod sig kunna paddla sin Nordkapp 15 km längre per dag med roder jämfört med skädda. Nu kanske dagens kajaker är lite bättre och alla är inte intresserade av att kunna paddla längre.
En justerbar skädda är bättre än ett dåligt roder. Och dåliga roder till havskajaker finns det gott om.

Ifall kanoten inte har någon skädda är det säkert enklare att montera ett roder. Har kanoten skädda är det mindre lyckat att montera roder. Med både roder och skädda blir kanoten med största säkerhet fallgirig och svårstyrd.
 
Flytta bakåt!

Om din kajak är gjord för att användas utan roder och skädda (har för mig att t.ex. Caribou är det) så kan du finjustera hur den går med hjälp av hur du lastar den. Testa att lägga en 1.5 liters vattenflaska så långt bak du kan*. Vet inte hur mycket nybörjare du är, men har du inte testat det, så luta kajaken ("utåt i kurvan") och flytta greppet på paddeln så att ytterkurvans blad hamnar längre ut, då slipper du broms-styra. Du kan öka svängen ytterligare genom att dra runda drag på yttersidan (kroppsvridning) och raka drag nära kajaken på innersidan.

* Nu kommer jag att få på nöten av massa experter som snackar omm allt från lastförskjutning till tröghetsmoment, men det får man ta. ;)
[Ändrat av Vandrare 2007-06-25 kl 22:04]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pad Packa bort lovgirighet? Paddling allmänt 8
hassex Vind, Lovgirighet, och Newton Paddling allmänt 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.