Osprey Xenith

Tjena!

Tänkte kolla om ngn har erfarenhet av Ospreys nya ryggsäck " Xenith " ?!

Vad är bra och dåligt med den tro ?!

Mvh Stephen
 
jag är också nyfiken på den, den känns så modern i tyget och designen/färgerna.
väljer mellan den och Lundhags v8, 75+10L. Har haft beslutsångest i en månad :)
 

avslutad210712

Gäst
Har inte kollat på den nya säcken men jag har ett antal Osprey-säckar och min sambo har ett antal och min dotter har lånat både en Lundhags och en Ospreysäck av oss. Dessutom började jag med Lundhagssäck när jag började om med fjällvandrandet för 10 år sedan.

Lundhagssäckarna är mycket sköna att bära med men i mina/våra ögon är Ospreu-säckarna strået vassare. Otroligt sköna så jag rekommenderar Ospreys säckar rakt av. Dock är Lundhags säckar mer justerbara när det gäller rygglängden så man bör kolla att man får rätt rygglängd på en Osprey-säck. En annan sak som kanske inte alla vet är att man kan ha olika storlek på säcken och höftbältet och det skall butiken stå till tjänst med utan diskussion. Själv kör jag med L på säcken och M på bältet.
 
+1 för Osprey!

Den nya Volt är steglöst justerbar i ryggen. Min bärstol Poco Plus är också det, mekanismen är enkel och funkar kanon!
 
jag är också nyfiken på den, den känns så modern i tyget och designen/färgerna.
väljer mellan den och Lundhags v8, 75+10L. Har haft beslutsångest i en månad :)


hehe då är vi två tuxied angående osprey och lundhags säckarna =)
Har hört riktigt bra saker om båda men de känns som att Osprey är strået vassare!
 

avslutad210712

Gäst
Blir en Osprey Xenith 88 för min del, butikerna kan hjälpa er med att forma höftbältet med värme, det går även att plocka av locket och använda som höftbälte, samt att man kan haka på en 13 liters Osprey Daylite rygga och ha med som daypack

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREY_DAYLITE

Man kan köpa säcken på nätet eftersom bältet formar sig själv utan ugnsvärmning men det tar längre tid.

Att haka på extra säckar på framsidan av säcken gör att säcken lätt blir baktung och inget jag tror att jag skulle rekommendera.
 
Jag har också gått och klurat på en ryggsäck kring 90 liter för sommarens äventyr. Då jag frilansar som fiskefotograf och skribent så blir det ju lite mer än bara ett litet tält och sovsäck som måste med. Fiskeprylar och framförallt fotoprylar tar ju sin lilla plats.

Har funderat lite på Lundhags 90+10(eller vad den nu heter) då jag har en mindre rygga från dem och gillar hur den sitter på ryggen. Har också kikat på just Xenith samt även Helsport Spitsbergen 95 liter.

Idag var jag in på Utebutiken i Umeå och provade Xenith men i 75 liters varianten, storlek Medium passade mig perfekt då jag är 178 cm lång. Även om jag inte provade lasta i väskan jättemycket så kunde jag verkligen känna att den satt som gjuten på ryggen.

Några saker som jag noterade med Xenith som kan tänkas vara en liten nackdel för vissa är:
- Remmarna till det yttre fästet för liggunderlag kändes verkligen korta, visst är det väl inte kul med remmar som hänger och dinglar men här är jag tveksam till om de ens når runt en del liggunderlag.
- Det fanns inte många fästpunkter för "extern last". För mig som fotograf och fiskare får jag förlita mig på att fästa stativ samt fiskespön med kompressionsremmarna på sidorna.
- Regnskydd saknas, det fanns på den lite mindre modellen Aether.

Detta är väl de saker som talar emot Xenith för min del.
 
Går också i tankarna och väljer mellan Osprey Xenith 75 och Lundhags V8 75+10. Nu är jag inte gramjägare alls men funderade bara på det här med vikten. Vet ni om man räknar med regnskyddet i vikten om det finns med till väska. Om det är så så skilljer det inte så mycket vikt på dessa två, för vad jag förstår så finns det ej med regnskydd till Osprey Xenith? (+ att det blir ju en slant extra för ett regnskydd)
 

avslutad210712

Gäst
Regnskydd till Osprey

Om man skall köpa regnskydd till sin Osprey-säck så rekommenderar jag starkt att köpa Ospreys egna trots att de är (svinigt) dyra av den anledningen att de har ett extra fäste "mitt-på" som man kan haka i motsvarande fäste på säcken. Det gör att regnskyddet sitter tight mot säcken och man slipper ett stort vindfång när man går i motvind och dessutom behöver man bara ta lös övre delen av regnskyddet om man måste in i säcken uppifrån.
 
Bumpar lite.

Köpte 88 L I Helgen på Naturkompaniet.
Har ännu inte gått någon promenad med denna men här mitt tycke än så länge;

Då jag hade en Abisko 65 L, som jag inte alls gillande komforten var detta en viktig punkt.

I butiken så prövade jag;
- Arcteryx; Med rörligt höftbälte, satt jätte dåligt
- Fjällräven Kajkan; Läst mycket gott om denna fina rygga men satt bättre än acteryx men fortfarande klumpig, hårda remmar och kändes inte alls bra
- Osprey Xenith 88 L, de var som himmelriket, skön från början, vi packade den full med alla tyngder och de var inga problem överhuvudtaget, till skillnad från kajkan som kändes tung och klumpig när andra tyngden av fyra åkte i.

Så det vart en Osprey.

I och med att Osprey skiljer sig från FR med utformningen så vart det bara att träna packningen och placeringen.
Här har FR den ända fördelen gentemot Osprey och de är fronten som kan öppnas upp helt.
Samt att jag i min FR Abisko 65 L Fick plats utan problem med min utrustning vart en utmaning i 88L från Osprey, så det blir en del tränande och optimerande innan nästa tur.

Av de lilla jag burit min osprey med packning hemma så kan jag konstatera att dess bärsystem är fenomenal! Extremt skönt och ryggan känns otroligt lätt även vid tyngre packning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.