passform kajka vs osprey

hej, har provat osprey aether och argon och sitter finfint, ska användas för 7-8 dagars tur utanför vandringsleder och då fiske, så massa mat ska icke släpas med.

så till frågan, hur känns kajkan i jämförelse i passform med mera, jag hade inte tillgälle att prova kajkan, men tycker den ser trevligare ut och att jag har 2000:- tillgoda hos fjällräven. hade tänkt mig 75 eller 85 L
 
Jag har samma fråga fast tvärt om.

Har just nu en 40L säck som känns lite liten och inte super stabilt när man ska upp till fjällen.

Jag har provat Kajkan 65L och den var nice, men jag gillar mer priset på Aethern 70L, men tråkigt nog har inte någon butik haft den inne så jag kan prova.

Jag har provat Osprey Exos 58L och den satt riktigt skönt, men kändes inte tillräckligt stabilt.

Kan man köpa grisen i säcken på Aethern om man gillade Exosen+ Och den kommer ju även i två storlekar Large och Medium, vad ska man välja om man är normalbyggd och ca 180cm lång?

// Emil
 
Kan man köpa grisen i säcken på Aethern om man gillade Exosen+ Och den kommer ju även i två storlekar Large och Medium, vad ska man välja om man är normalbyggd och ca 180cm lång?

// Emil

Enligt tabellerna hos Osprey ska samma storlek på Exos och Aether passa dig .
http://www.ospreypacks.com/PackTech/SizingandFitting

Jag tror du kan köpa Aethern rakt av om Exos passar dig bra. Längden borde inte vara nått problem eftersom Aethern går att finjustera på höjden, typ 5 cm spelrum, avbärarbältet går att byta ut, ex ha en ryggsäck stl L med ett avbärarbälte i stl M eller omvänt.
 
Exos och Aether är tvâ helt skilda typer av ryggsäckar.
Exos är lättviktssäck med allt det innebär av relativt tunna axelband och höftbälte.
Aether är en rejäl säck, sitter som gjuten (man kan värmeforma höftbältet vill jag minnas) och ger en helt annan bärkänsla.
Frugan har en exos 58 lâng rygg och jag tycker den är OK, men inte mer pâ min lânga rygg (195cm kroppslängd) men Aethern jag testade satt bättre. Det kan ju bero pâ min tidigare misstro mot lätta säckar, nu är jag omvänd, fast jag köpte en Matrix istället för o fâ plats med hund o fotogrejerna bättre.

Hmmm, slutsats, jag tror inte du kan räkna med att dom känns lika, men bâda är bra.
 
Exos och Aether är tvâ helt skilda typer av ryggsäckar.
Exos är lättviktssäck med allt det innebär av relativt tunna axelband och höftbälte.
Aether är en rejäl säck, sitter som gjuten (man kan värmeforma höftbältet vill jag minnas) och ger en helt annan bärkänsla.
Frugan har en exos 58 lâng rygg och jag tycker den är OK, men inte mer pâ min lânga rygg (195cm kroppslängd) men Aethern jag testade satt bättre. Det kan ju bero pâ min tidigare misstro mot lätta säckar, nu är jag omvänd, fast jag köpte en Matrix istället för o fâ plats med hund o fotogrejerna bättre.

Hmmm, slutsats, jag tror inte du kan räkna med att dom känns lika, men bâda är bra.

Rättar mig själv, Aether har liknande bärremmar som exos, jag förvimsade mig med Argon. Sorry.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Polarnatt Passform skaljacka Utrustning allmänt 3
munrobagger Icebreaker GT line passform?? Utrustning allmänt 0
EliasJ vad använda rem på Fjällräven kajka till? Utrustning allmänt 2
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
labbman Kajka 65 vs 75 Utrustning allmänt 9
aksello Fjällräven Kajka 75L bytes mot större samma model Utrustning allmänt 0
pocahontas73 Fjällräven Kajka?? Utrustning allmänt 11
samppa89 Ang Fjällräven Kajka Utrustning allmänt 9
AndersSupertramp Kajka 100 Utrustning allmänt 0
Mugen Sökes: Osprey Aether AG 85 L Grön Utrustning allmänt 0
Cuba Cola Osprey Kestrel 68 - erfarenheter någon? Utrustning allmänt 5
erik_odal Köpt en Osprey aether 70, saknar daypack? Utrustning allmänt 12
s.duck Ryggasäck Osprey Crescent 90? Utrustning allmänt 5
pelka Osprey Exos 58 VS Bergans Helium 55 L Utrustning allmänt 10
Jojosurf Osprey Xenith 88 årsmodell 2013 och 2016 Utrustning allmänt 0
Sebastian Åtgärda skav (slitage) på ryggsäck - Osprey Exos 34 Utrustning allmänt 7
desireman Någon som har erfarenhet av Osprey viper 5? Utrustning allmänt 11
Kongidz Osprey Xenith Utrustning allmänt 11
dadoni Osprey Atmos 65 L Utrustning allmänt 0
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
eldaniel Sidfickor till Osprey Crescent Utrustning allmänt 7
idanil Bergans Helium/ Osprey Utrustning allmänt 1
akerdahl Osprey Ryggsäck? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.