Orolig mamma - familjen borta i Sarek

Önskar få lite feedback på min oro av några som nyss vandrat i Sarek. Min exman och våra tre ungdomar skulle vandra i Sarek och jag hade förväntat mig att höra ifrån dem i tisdags, eftersom de räknat med att vandra i en vecka. Idag är det 10:e dagen och jag är nu rejält orolig.

Nu inser jag att jag borde ha fått en kopia på deras plan, hur/var de skulle vandra. Har nu försökt via internet försökt se på kartor men har inte hittat någon bra karta.

De kom till Kvikkjokk förra tisdagen 28/7 flög med 17,15 till Staloluokta. De skull sedan vandra därifrån, gå genom Rapadalen och sedan ta Kungsleden tillbaka till Kvikkjokk.

Är det någon som har en ide hur de kan ha gått från Staloluokta till Rapadalen? Jag har tagit lite kontakter med ett par stugvärdar i Kvikkjokk och Aktse samt Länta som kör båt men de har inte sett min familj.

Har de varit för tidsoptimistiska eller har det hänt något? Ja det är jag fullt upptagen med att fundera över?
 
Jag tror att de varit lite tidsoptimistiska. Det går inte alltid så fort som man tror att vandra väglöst

Jag tycker att du ska kontakta polis/fjällräddning om du är orolig. Det får man göra även om man "bara är orolig i onödan"

Visst kan vi gissa vilken väg de tog. Det finns nog bara en som är riktigt trolig, men de kan lika gärna tagit en annan.

Per
 
Via Sarvesvagge

Kortaste vägen från Staloluokta till Rapadalen är att vandra i princip rakt österut från Staloluokta och via Sarvesvagge till Rapadalen. Följa Rapadalen ned till båtlänningen vid parkgränsen, båttransport med Länta för att ansluta till Kungsleden och vandra via den ned till Kvikkjokk. Sträckan är mellan 11-12 mil lång, grovt räknat.
 
Svar i all hast. Normalvägen från Stalo till Rapadalen och Aktse går via Skarjabron. Det kortaste är väl då att använda bron över Miellätno och gå Alkavagge. Men det låter mycket optimistiskt att klara denna runda och tillbaka till Kvikkjokk på en vecka.

Men på 10 dagar borde det ju kunna gå utan problem. Om de däremot har valt en annan väg kan de ju ha "gått in sig" i någon återvändsgränd i Sarek och förlora dagar på att ta sig ut. Exempelvis kan Rapaätno spärra vägen om de har gått in i t ex Sarvesvagge. /Hans
 
Tack för alla uppslag, känns bättre att få lite tips på "naturliga" problem som kan dyka upp istället för egna fantasier om brutna ben, björnar eller "vilsegång" mm.

Jag var själv inte alls insatt i Sarek vandringar innan, men har nu på två dagar läst allt jag kommer över och lärt mig mycket om vandringar i Sarek på internet. Måste nu nog köpa en fjällkarta idag för att se lite bättre själv.

Jag hoppas verkligen att få höra något ifrån dem idag då? För nu tror jag att deras mat är slut, de hade räknat med att v ara hemma i Stockholm i slutet på denna vecka. Två dagar bilkörning återstår dessutom.
 
Har dom vandrat i området förut ? eller är det första gången dom gör en fjällvandring.
Jag tror att det löser sig, har nog bara gått fel eller har det varit dåligt väder så det tar längre tid.
 
Har de nämnt något namn förutom de du skrivit. Något som kan ligga mitt på.

Skarja?
"Smailaträffen"?

Tyvärr kan jag inte komma ihåg om han sa något om det, det är en "läxa" till nästa gång att verkligen ha en kopia på färdplanen. Men jag har ju stort förtroende för Staffan och att han är väl förberedd, och dessutom har tidigare erfarenhet av att vandra i fjäll, så jag tänkte inte att jag skulle behöva mer info än den jag hade.

Han borde ju ha valt de lättaste alternativen i alla fall, eftersom min doter som är 15 år inte är lika stark och tålig som storebrorsorna.
 
Hej Hjortronälskare.

Det finns en risk att du inte får all hjälp du vill ha eftersom du inte skrivit ut ditt rätta namn. Då och då förekommer det att s k "troll" försöker sätta igång livliga - och onödiga - diskussioner här på Utsidan. Du skulle kunna vara ett sådant.
Så... skriv ut ditt namn så får du mer oreserverad hjälp.

HåkanF

För övrigt är "Fovves" förslag ovan det absolut mest troliga om vandrarna är pålästa. Jag kan också tänka mig att 10 dagar kan vara snålt om tid. Är man ovan fjällvandrare (15-åringen?) så orkar man troligen inte vandra varenda dag. Man behöver vila upp sig någon dag.
Men - ta kontakt med fjällräddningen om du inte redan gjort det.
 
Senast ändrad:
Hej Hjortronälskare.

Det finns en risk att du inte får all hjälp du vill ha eftersom du inte skrivit ut ditt rätta namn. Då och då förekommer det att s k "troll" försöker sätta igång livliga - och onödiga - diskussioner här på Utsidan. Du skulle kunna vara ett sådant.
Så... skriv ut ditt namn så får du mer oreserverad hjälp.

HåkanF

Äsch, det känner du väl att det är någon som är ärligt orolig och vill ha hjälp med sina funderingar! Helt OK att vara anonym i detta skede.

Som sagt, kontakta Fjällräddningen och resonera med dem låter väl sunt.
 
Inga problem med att visa namnet , brukar allmänt vara lite restriktiv med sådant på internet, men om nu detta är ett hinder för att spåna kring min oro vet jag inte...Det finns annat att göra än att dra igång onödiga trådar..

Ett förtydligande bara.

Missade att skriva ordet Helikopter i 1:a inlägget. De flög alltså helikopter till Staloluokta. Vandringen började där.

Jag tog kontakt med polisen igår, och de började lite efterforskningar med at ringa runt till olika stugvärdar och hjälptelefoner, lapplandsflyg mm sådant som jag själv redan gjort.

Jag hade hoppats få diskutera med någon kunnning fjällräddning, med tydligen så är det polisen som börjar sina efterforskning lite innan det sedan tar vidare kontakt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.