Kebnekaise med mamma!

Hej alla!

Så här är det - själv vandrar jag då och då, men mamma är en mindre van vandrare. Hon har dock gott flås, gillar att vara ute och går upp mot 2 mil/dag. Vi ska upp till Kiruna i juli, och vi båda är sugna på i alla fall en dagstur vid Kebnekaise. Själv tycker jag att det skulle vara kul att utgå från Kebnekaise fjällstation, och sedan åka hem igen på kvällen (eller eventuellt ligga över om möjligt).

*Nu till min fråga - vad rekommenderar ni för dagstur (från Nikkaloukta eller Kebnekaise fjällstation) som passar en nybörjarmamma, som trots allt klarar av att gå långt?
*Är mammas kraftiga löparskor en dålig idé för dagsturer, eller funkar det fint?


Emelie
 
Ni kan inte utgå från kebnekaise fjällstation, ni måste först ta er dit och det är via en dagstur från Nikaluokta.(Om ni inte tar helikopter). Och övernatta måste ni göra för ni vill nog inte gå tillbaka samma dag.
 
Hej! Har kikat ganska mycket på STF men får inte riktig klarhet i vad som är bäst för just dagsturer, personliga rekommendationer mottages gärna! :D

JohnnyL - jag har fått för mig att man kan ta båt till fjällstationen över en glaciärsjö, eller är jag helt ute och cyklar nu? Om inte så får det bli dagstur från Nikkaloukta :)
 
JohnnyL - jag har fått för mig att man kan ta båt till fjällstationen över en glaciärsjö, eller är jag helt ute och cyklar nu? Om inte så får det bli dagstur från Nikkaloukta :)

Åker du båt blir turen 6 km kortare
http://www.topoflappland.se/batturer.html

laddjujavri3.jpg


18 km om du går hela vägen
http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Kungsleden/Turforslag1/et/

Googlade fram youtube filmer
- flyger sträckan https://www.youtube.com/watch?v=cC7nvunTNDI
- vandrar https://www.youtube.com/watch?v=MTPVyVJhq6k

Tur jag gjorde 2013 där Kebnekaise Nikkaloukta är dag 9 som tog ung 5 timmar utan båt
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2239719

Annan tur 2010 jag gjorde med tält Abisko Nikkaloukta men går även att bo i stugor, där Keb Nikkaloukta är dag 8 (vi struntar i båten känns lite dyrt) http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=712477
 
Då föreslår jag att ni går från Nikaluokta till Kebnekaise fjällstation, äter trerätters middag där och sover över för att gå tillbaka nästa dag. Detta går utmärkt med "löparskor".
 
Eller så kanske Abisko kan vara ett tips? Kan nog funka bättre om man bara har någon dag och är baserad i Kiruna...?
 
Jag tror på Johnnys förslag

Varför det?
Gå 2 mil i björkskog bara för att sedan vända och gå hem när man kommit till den fina utsikten...
Då gillar jag förslaget att åka till Abisko bättre, där kommer man direkt till "fjällen" utan den långa transportsträckan.
Dessutom är det bättre kommunikationer till/från Abisko då det finns både tåg och buss.

/M
 

avslutad210712

Gäst
...
Då gillar jag förslaget att åka till Abisko bättre, där kommer man direkt till "fjällen" utan den långa transportsträckan.
...

Håller helt med speciellt då om man tar linbanan upp.

Eller så åker man till Riksgränsen så är man uppe på kalfjället redan när man kliver av tåget/bussen/bilen/cykeln
 
Varför det?
Gå 2 mil i björkskog bara för att sedan vända och gå hem när man kommit till den fina utsikten...
Då gillar jag förslaget att åka till Abisko bättre, där kommer man direkt till "fjällen" utan den långa transportsträckan.
Dessutom är det bättre kommunikationer till/från Abisko då det finns både tåg och buss.

/M

Håller med att vandra första gången Nikkaloukta till Keb kan vara ok men sedan blir det lite av en transport.....
Abisko med Njulla m.m. http://www.svenskaturistforeningen.se/abisko.htm
* Marmorbrottet och Njakajaure naturstig
* Abiskojåkkas kanjon
* Kårsafallen


STF har även organiserade aktiviteter
* Midnattssolsvandring
* Floravandring
* Upplev Abisko
* Samevistet
* Kärkevagge - Trollsjön
* Midnattssolsmiddag
* Grottäventyr
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.