Ordning & Reda

Hur håller ni ordning och reda i ryggsäcken på alla grejor? Hur packar ni den allså vad har ni i botten osv. Får alldrig någon rutin på det hela och är tacksam för råd!
 
Rulla hårt och packa stående

Allt du inte tar med dig slipper du bära på och hålla ordning på! Minsta och lättaste ryggsäcken som rymmer det du behöver!
En påse med dagsmat och kök, en påse med mat, en påse med kläder.
Sovsäck och liggunderlag i botten. Tält eller bivackduk. Regnkläder och tröja högt. Plastsäck inne i ryggsäcken. Dittendattenpåsen i ytterficka under hushållspapper och spade i plastpåse. Bränsle och vattenflaska på utsidan. Kartor och flora i locket i plastpåse. Kamera och kompass runt halsen. Antmtrl i byxfickan. Gör likadant varje gång!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-01-24 kl 00:48]
 
lusth; sa:
Hur håller ni ordning och reda i ryggsäcken på alla grejor? Hur packar ni den allså vad har ni i botten osv. Får alldrig någon rutin på det hela och är tacksam för råd!
Packingen beror mycket på hur ryggan ser ut och man måste urarbeta sina egna rutiner.
Jag hade en ordning i Camp Trail ramryggsäcken och nu håller jag på att utarbeta en ny rutin för Jack Wolfskin ryggan. Den är tvådelad och jag kan packa den stående eller liggande.
Jag börja med liggande. I bottefacken har jag dagsgrejer med gasolflaska, brännaren primus BRUNO, gryta och i den ligger toarullen. En dagspåse med mat, gaffel, sked och grythantag. En flaska med båbärsoppa och regnskyddet för ryggan det facket är klart.
I övre ligger vattentät påse med fleecekläder, kalsonger och strumpor. Sedan är det påsar med färgkod. En grön med alla påsar frystorkat. En blå med blåbärsoppa och musli. En röd med bröd, torrkött, kaviar -och osttuber.
Nu ställer jag upp ryggan och ner åker tältbågar ner i sidan och högst upp lägger jag tältet och sedan spänner jag på locket.
Är det bra väder så lägger jag GoreTex kläderna i facket på baksidan för att ha dessa lättåtkomliga. I facket som finns på locket finns karta, kompass, dagbok, torklinan, pennor, batterier och lite andra prylar. På locket spänner jag kompressionspåsen med sovsäcken och liggunderlaget spänns på nere. Om det regnar måste jag vika liggunderlaget och spänna den på baksidan med torklinan annars räcker inte regnskyddet till.
Skaffa din egen rutin, färkoda påsar, lägg alltid grejer på samma ställe i ryggan så du kan hitta allt även i mörker. // Roland
 
Re: Rulla hårt och packa stående

johankse; sa:
Allt du inte tar med dig slipper du bära på och hålla ordning på

Gör likadant varje gång!

Där har du lösningen! Du måste själv hitta ett system i din säck för att få plats med allt som behövs och hitta i säcken.

/Håkan
 
jag väntar med spänning på tillverkarna av "packsystem" dom brukar få blodvittring och dyka upp i sådana här trådar...


Köp eller ännubättre sy packpåsar av lätt tyg och i olika färger, gör sedan som Johan sa.. Var konsekvent och packa lika alltid.. skitenkelt
 
FJS90/91; sa:
jag väntar med spänning på tillverkarna av "packsystem" dom brukar få blodvittring och dyka upp i sådana här trådar...


Köp eller ännubättre sy packpåsar av lätt tyg och i olika färger, gör sedan som Johan sa.. Var konsekvent och packa lika alltid.. skitenkelt

Patric du har helt rätt att vi får blodvittring ;-)

Men den här gången ska jag inte Skriva något om det, utan bara berätta hur jag packar min rygga.

I bottenfacket stoppar jag tältet exklusive pinnar och stänger.

Liggunderlaget spänner jag på utsidan av botten facket.

I det övre facket packar jag ner sovsäcken sen hamnar en packpåse med extra kläder som inte behövs under dagen. Sen åker kökspåsen ner med kök, kastruller och bränsle. Ovanför det hamnar matpåsen, en påsen med förstärkningsplagg och sjukvårdsväskan. Högs upp hamnar regnställett.

I topplocket lägger jag toapapper, kikaren, kameran, några power bars plus lite ditt och datt.

I ena sidofacket hittar man tält pinnar och stänger i den andra har jag Camelpack vattenpåsen.

Så som spade, yxa, såg, segjärn, isyxor, rep och saker som är säsongs och aktivitets beroende späns på utsida av ryggan.

Det viktigaste är att man har en god ordning och en bra balans på rygga och att packningen tål att packas upp när det är som värst väder. För hur kul är det att leta efter ett par hanskar i blåst regn och mörker…

//Micke
 
FJS90/91; sa:
jag väntar med spänning på tillverkarna av "packsystem" dom brukar få blodvittring och dyka upp i sådana här trådar...


Köp eller ännubättre sy packpåsar av lätt tyg och i olika färger, gör sedan som Johan sa.. Var konsekvent och packa lika alltid.. skitenkelt

Har för mig att denna diskusionen varit här för inte allt för länge sedan....hmmm...

I alla fall, tänkte höra med dig vad det är för material du syr dina packpåsar av. "Lätt tyg" säger inte mig mycket tyvärr.
 
FJS90/91; sa:
Var konsekvent och packa lika alltid.. skitenkelt

Att packa likadant var gång är inte alltid så skitenkelt. Jag har aldrig exakt samma grejor med mej var gång. Vad jag tar med mej för utrustning beror helt enkelt på vart jag ska ta vägen och givetvis vad jag ska göra samt hur länge jag ska vara ute.

/g
 
strand; sa:
Att packa likadant var gång är inte alltid så skitenkelt. Jag har aldrig exakt samma grejor med mej var gång. Vad jag tar med mej för utrustning beror helt enkelt på vart jag ska ta vägen och givetvis vad jag ska göra samt hur länge jag ska vara ute.

/g

Jorrå, de e verkligen skitenkelt!!

Ytterligare en gång kan vi lära oss något från pojkarna och flickorna i grönt, det finns 2st packlistor. En sommar och en vinter, dessa packlistor innehåller det som alltid skall följa med, utöver detta så tillkommer utrustning för uppdraget och anpassning av matmängd beroende på tid.. MAO man kan alltid ha samma grundpackning oavsett om man skall fiska, jaga eller vandra.. Skall man däremot på någon form av expedition så falerar den här teorin men å andra sidan så hoppas jag att man bemödar sig att lägga tid på planering!!
 
Samma packning samma plats

Jag har alltid samma saker med mig och samma saker ligger på samma plats. Antingen på vandring lång eller kort eller om det är en kanottur. På så vis vet jag vad jag har alla grejer och jag vet vad jag har med mig. Det är lätt att hitta allt även när det är mörkt och man är trött.

Sen packar man det man kan behöva först högst upp och sen prioterar man bara nedåt. Regnställ och varm tröja överst och sovsäcken längst ned. Det har alltid funkat för mig iaf.
 
bash; sa:
FJS90/91; sa:
jag väntar med spänning på tillverkarna av "packsystem" dom brukar få blodvittring och dyka upp i sådana här trådar...


Köp eller ännubättre sy packpåsar av lätt tyg och i olika färger, gör sedan som Johan sa.. Var konsekvent och packa lika alltid.. skitenkelt

Har för mig att denna diskusionen varit här för inte allt för länge sedan....hmmm...

I alla fall, tänkte höra med dig vad det är för material du syr dina packpåsar av. "Lätt tyg" säger inte mig mycket tyvärr.

Patric - får vi något svar vad du menar med lätt tyg? Det vore kul att veta vad du menar. För du har väll inte glömmt vad min mamma sa ;-)

//Micke
 
Sorry.. var iväg på annat, ett lätt tyg enligt mig skulle Siltarp Parachute Ripstop Nylon som väger 38gram/m2, sedan så är den siliconeimpregnerad så att den är vattentät... Sedan så finns vanlig Ripstop Nylon som väger cirka 59gram/m2.. Det finns säkert lättare, bättre och billigare tyger att använda!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
brigas Pastavaggevandring-i något fel ordning Fjällvandring 3
Anders.Appelqvist Toppar i jotunheim, vilken ordning? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.