Pastavaggevandring-i något fel ordning

Gick Salto-Sito-båt til Rinim,upp mot Pastavagge.
Kom till en riktigt stor brusande jokk som jag antog jag skulle över,hade mött vandrare som varnade för ett lite svårare vad uppe i dalen vid en jokk på S-något.
Sov där och passerade jokken på morgonen,fortsatte i dalen som visade sej vara helt fel;gick runt Äpar.
Inga planer att vända då jag antog att det skulle vara svårt att komma över igen nu senare på dagen.
Väldigt fint men fel,så jag fortsatte till Pastavagge och gjorde en tur upp mot Skårki och vände sen tillbaka i rikning Piela där jag sov nära Pastavagges västra slut,sen över på västsidan Pierikjaure,Kukkes-bron,Nienndo mot Suorva.
Höll högt ovan videt men kom ej undan myggen,men de var i alla fall bakom mej.
Tältade i delningen Njavve... och berget ovan Suorva.
Där fanns ett vattenrikt vad men gick bra på en tre-delad del.
Mycket sump och väte på sista biten ned till Suorva.
en fin tur,jättebra väder,många vad.(god träning för mej som varit rätt "fjesig" ang vadning.)
Sett väldigt lite folk,inga djur förutom renar och nåt djärvspår.
Dock " för lång" tur tack vare min felnavigering.
less på slutet ned till Suorva,där f.ö det var världens kallblåst.
 
Aldrig fel............

... bara lärorikt....... alltid har man lärt sig någonting av sina misstag.

Det är jäklig terräng ned mot renhagen och Suorva, speciellt om man missat stigen vilket jag gjorde första gången, gick nästan hela vägen nedanför stigen. Sen kommer den mysiga avslutningen med en 3 km marsch på asfalt........
 
jäklig teräng

Gick mycket på en stig nedåt mot Suorva,men ändå svårt hålla koll på den pga allt "slobb",verkar vara del av skoterled också.
 
skoterled.......

Ja, den används av samerna, speciellt på senvåren eftersom snön ligger kvar där rätt länge.
Skoterleden viker ju av mera österut och går på lägre höjd. Vi kom ned på den så småningom, och den var inte alls kul att vandra, lera och vatten......... Men det är jäkligt vackert och fordigt högst upp just i trädgränsen...........
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.