Ont mellan skulderbladen!

Paddling brukar vara rena friskvården för mig å min "kassa" rygg, men nu har jag lyckats skada mig!
Har nog inte insett att jag börjar bli lite gammal å kört på lite för hårt lite för ofta! Efter näst sista paddelpasset kände jag mig lite stel mellan skulderbladen! Dan efter tänkte jag göra en bra tid för Nätrejset å körde på men kände rätt fort lite smärta mellan skuldrorna men körde såklart bara på å efter drygt 5km så small det till ordentligt! Kändes som en glödgad kniv mellan skulderbladen(intensiv krampsmärta)
Är inte bättre efter en vecka, är jag helt stilla känns det rätt ok men rör jag mig det minsta får jag ont igen! Dessvärre har detta stillasittande även plockat fram mitt "gammla" ryggproblem oxå:(
Nån som råkat ut för samma sak? Vad gör man? Alla tips mottages tacksamt!
Längtar ju såklart komma ut på havet så fort som möjligt igen ;)
Ps tar Voltaren(50mg) 3ggr per dag!

/Janne
 
Är det inte en överansträngning? Jag fick en liknande muskelsmärta i armen förra sommaren. Inflammation i en muskel som blev hård och öm. När man har det i ryggen så drar det i fler senor och nerver.

Min smärta gick över med massage, värme, liniment och Voltaren. Jag rekommenderar främst massage och värme. Kanske kan du hitta en massör eller kiropraktor. Jag hoppas det går över.
 
mirakel

av egen erfarenhet med otaliga ryggproblem så har jag funnit mirakelmedecinen mot detta.
köp 4 gröna stora legobitar för en sådär 700 spänn eller nått... vad jag talar om är den svenska spikmattan! vilken grej! alldeles underbar har tagit mig från 3 månaders sängliggande till full aktivitet på bara en vecka nu använder jag den efter behov. dock löser den ju inte problemet som är att vara bra tränad men den hjälper dig att motverka stelhet smärta och känns väl egentligen som att man just fått en riktigt härlig massage med lite maschosistiska inslag...
finns flera varianter jag har den med långa gröna spikliknande "peggs"

lycka till
 
av egen erfarenhet med otaliga ryggproblem så har jag funnit mirakelmedecinen mot detta.
köp 4 gröna stora legobitar för en sådär 700 spänn eller nått... vad jag talar om är den svenska spikmattan! vilken grej! alldeles underbar har tagit mig från 3 månaders sängliggande till full aktivitet på bara en vecka nu använder jag den efter behov. dock löser den ju inte problemet som är att vara bra tränad men den hjälper dig att motverka stelhet smärta och känns väl egentligen som att man just fått en riktigt härlig massage med lite maschosistiska inslag...
finns flera varianter jag har den med långa gröna spikliknande "peggs"

lycka till

Ingen expert, så mitt bidrag till detta kommer från vad jag fått lära mig senare år. För mig så blir problemet ofta att jag avskyr medicin. Det gör att jag tycker jag skall bli bra utan. Vilket gör att jag har ont, vilket hur mycket jag än struntar i det medvetet, kroppens muskler svarar på genom att krampa.

Det råd jag fått ett par gånger på sjukhuset är att ta smärtstillande för att få musklerna att slappna av. Faktum är att jag tror det är en viktig insikt. För att bli bra måste du vila musklerna, för att vila musklerna behöver du se till att de inte krampar. När de inte krampar gäller det sedan att mjuka upp dem.

Smärtstillande
Avkoppling
Massage
Mjuka rörelser
Ökade rörelser

så snart du går för snabbt fram, börja om från början. Så länge det går bra, höj sakta.

--- Mats ---
 
Ingen expert, så mitt bidrag till detta kommer från vad jag fått lära mig senare år. För mig så blir problemet ofta att jag avskyr medicin. Det gör att jag tycker jag skall bli bra utan. Vilket gör att jag har ont, vilket hur mycket jag än struntar i det medvetet, kroppens muskler svarar på genom att krampa.

Det råd jag fått ett par gånger på sjukhuset är att ta smärtstillande för att få musklerna att slappna av. Faktum är att jag tror det är en viktig insikt. För att bli bra måste du vila musklerna, för att vila musklerna behöver du se till att de inte krampar. När de inte krampar gäller det sedan att mjuka upp dem.

Smärtstillande
Avkoppling
Massage
Mjuka rörelser
Ökade rörelser

så snart du går för snabbt fram, börja om från början. Så länge det går bra, höj sakta.

--- Mats ---

Tack för svar Mats,Svante,Erik...
Har efter en veckas total vila inte blivit ett dugg bättre:( Ska efter tips(Tack Patric) kontakta Naprapatlabbet på måndag!
Kommer väl inte börja paddla GP (Erik) men får väl köra med FW i början ;)

/Janne
 
Så som du beskriver det låter det som om något kan ha gått sönder.
Har du andningssmärta? Host/nyssmärta?
Jag hade låtit någon undersöka ordentligt.
 
Strunta i att knapra Voltaren, dom är du nog redan immun mot*! Jag har en känsla av att dieten inte bara innehåller skumbananer utan även diverse diklofenakkalium!

Jag tror vila, men i kombination med rehabrörelser är det bästa. Passiv vila är värdelöst, utom när det verkligen är en akut inflammtion. Rehab kan göra att det läker "snabbare" och dessutom inte återkommer.

Vad rätt rehab är i det här fallet är svårare att säga, men diverse stretching och uppvärmning kan nog vara en bra bra start.



*de är enligt min erfarenhet mer smärtstillande än antiinflammatoriska och risken är att man då fortsätter med för hög belastning. Jag tycker dessutom att det funkar bäst första omgången man medicinerar gör man det snart igen funkar det sämre.
 
Så som du beskriver det låter det som om något kan ha gått sönder.
Har du andningssmärta? Host/nyssmärta?
Jag hade låtit någon undersöka ordentligt.

Nej har ingen andningsmärta,hosta oxå rätt ok! Men kan tex inte diska eller skala potatis ;-)
Har fått en tid imorgon tisdag hos en "ryggexpert" hoppas få positivt besked!
Ps Anders jag lägger av knapra idag då ;)

/Janne
 
Oj, det låter inte bra. Överbelastningsskador kan vara lite svåra att bli av med. Inte bra att Nätrejsa för fullt med en vintertrött kropp.
Ifall ryggexperten inte hittar några fel är det nog bara att försöka hålla igång kroppen med sådana rörelser som ej smärtar. Någon form av vattenaktivtet kanske. Misstänker att paddling får ligga på väldigt låg nivå den närmsta månaden för din del.
 
Oj, det låter inte bra. Överbelastningsskador kan vara lite svåra att bli av med. Inte bra att Nätrejsa för fullt med en vintertrött kropp.
Ifall ryggexperten inte hittar några fel är det nog bara att försöka hålla igång kroppen med sådana rörelser som ej smärtar. Någon form av vattenaktivtet kanske. Misstänker att paddling får ligga på väldigt låg nivå den närmsta månaden för din del.

diska, skala potatis, spritta bönor, det är allesammans kända vattenaktiviteter. :)

--- Mats ---
 
Skaffa pagaj, som redan sagts...

Hade precis samma problem för ett par år sedan! Överbelastade musklerna mellan skulderbladen som till slut krampade. "Täljde" mig så en grönlandspaddel - en pagaj - och vips försvann problemen. Jag kunde paddla igen utan smärta. Vilken lycka!
Googla "pagaj" eller "grönlandspaddel" så får du enkla, konkreta tips hur du enkelt gör en själv.
//
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.