Ont i baken ... ny i motionskajaken.

Hej alla. Jag har tjuvläst ett tag på forumet. Nu behöver jag lite tips och hoppas på er erfarenhet här på forumet. Men först en liten personbeskrivning.

Jag är utflyttad från Alafors, norr om Gbg till Funäsdalen. Paddelkarriären började med canadensare på Daslands sjöar på -70 talet. Efter långt upphåll hamnade jag i havskajak och har paddlat en del på väskusten. Efter några år i Funäsdalen byttes min Vivian mot en forslåda. Forskariären tog aldrig fart "på riktigt" så nu har jag komplterat med en Motionskajak, ELIO Seal.

Nu till problemet, hur minimerar men smärtan i bakdelen? Kanske baken anpassar sig med tiden? Vad har ni för trix?????

uffe
 
Antar att du kollat att du sitter rätt å att sitsen är ok! Men har själv lite problem sitta länge så jag använder en Skwoosh(ett löst sittunderlägg med gel)

/Janne
 
Det var ett snabbt svar, tackar.
Jag ganska ny på racingsists o pinnstyrning och osäker hur man sitter bäst.
Jag sitter så att jag har lätt böjt ben, fullt uttrampat och då åker jag upp en bit på sitsen. Är 2m lång så jag åker upp mot sarjen lite grann också. Kan det varaen ok sittställning?
uffe
 
Det låter lite tajt? Jag är också över medellängd och sitter lite halvtrångt i de flesta kajaker, men hittills har jag alltid fått plats. Dock är du längre än jag.

Jag brukar hamna i ett läge där jag inte har så stor rörlighet, men jag brukar kunna trampa med benen när jag vrider kroppen, och möjligen är det bra om du med fullt uttrampat ben kan få till benet helt rakt. Om du inte överhuvudtaget kan det kanske du sitter för trångt så att det blir statiskt, då kan det resultera i att sitsen känns obekväm.

Tror dock det finns de på forumet som bättre kan beskriva hur du ska sitta "optimalt".
 
Sitsar är ju lite olika en del passar bättre än andra :) När du paddlar låter det inte optimalt om ryggen har kontakt med sargen!
Du ska bara ha kontakt med kanoten med rumpan å fötterna, så du kan rotera bålen optimalt!

/Janne
 
Tycker att jag borde få plats, käns inte trångt och jag kan rotera. Fotstödet går att flytta fram.
Jag känner bara sargen lite lätt i bland. Kanske beror på dålig teknik?

Stuvarn: var hittar man ett sittunderlägg med gel att köpa, låter som en bra investering med tanke på hur baken käns just nu!

uffe
 
Kanotcentrum i GBG eller Kajakcenter Grebbestad vet jag har den men tror du kan hitta den lite varstans :)

/Janne
 
Hur länge har du tränat? Jag försöker få alternativ träning också för allmän styrka. Du kan ju känna av muskler du sedan länge glömt att du hade också. Jag gör dig sällskap i det i såna fall. Jävla axlar när jag skulle börja paddla. Amen det kan inte vara meningen att skuldror är såhär, sitter de verkligen såhär, jamen fy fan vad de gör ont ju... Just nu är jag strandsatt för en liten inflammation i ett muskelfäste. Det är upprörande ;).

Det är jättesvårt att säga såhär utan att kunna se och försöka imitera rörelsen, men VAR har du ont. Baserat på det kan man bestämma bättre Om det är i specifika muskler så skulle jag nog först gå till sjukgymnast/träningsinstruktör och sedan ta det från det.
 
bakplåtspapper

För att få bätre glid på sitsen och minimera risken för skav så fick jag tipset att använda teflonbelagt bakplåtspapper. Minimal friktion!

billigt och bra för mig!

D.
 
Hej alla. Här är det aktivitet, tackar!

Stuvarn: Trevliga butiker, har jag inte löst problemet tills nästa gång jag är till västkusten skall jag besök någon av dem.

fraewu: Jag har medlidande, att inte kunna paddla för att man är justerad är olidligt! Gäller även andra aktiviteter så klart. Kroppen hänger med hyffsat rent muskelärt för paddligen, där sitter inte problemet även om jag inte är vältränad. Tackar skidåkning o lite gym för det.

jumpalärarn: Inte heller friktionen är problemet för mina relativt korta turer, än så länge. Sparar tippset till framtiden.

MonicaKa: Den där såg mycke intressant ut! Skall kollas. Problemet kan ju helt enkelt vara för lite sittfläsk.

Härligt med alla tipps.

uffe
 
Sniklösning

För 29:90 kan du köpa Biltemas självuppblåsande kudde (art nr 26-7521). Sätt dig på den med ventilen öppen så bygger den ingen höjd, men fyller ut runt rumpan lite lagom.
(Jag körde med denna lösning tills jag hittade den grymma gelesitsen, inte fullt så bra men klart bättre än att vara utan! Och duktigt mycket billigare...)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.