Ojos del Salado - 7000-meterstopp i Sydamerika?

Det låter nästan som ett aprilskämt, men tänk om det är sant? Att Aconcagua inte är högsta toppen i Sydamerika? Klätterturister som plötsligt byter resmål, 7-summit projekt som måste kompletteras, skulle vara lite festligt. :) Förmodligen är det väl inte så, men i alla fall:

"What if Aconcagua isn't the highest Peak in South America? Aconcagua, considered highest peak of the American continent, should be relegated to a “second best” status according to some Chilean sources who have created a heated controversy in the country. Local “Andes magazine” has published testimonies from climbing pioneers stating that nevado Ojos del Salado is not only taller than Aconcagua, but also a 7000er – the only one in America."

http://www.mounteverest.net/news.php?id=15335
 
Det är ingenting annat än en helt vansinnig teori, som inte har mer sanningshalt ett aprilskämt i standardklass.
Fattar inte varför ExWeb publicerade.
 
Hade mina chilenske distributörer (herr och fru) pà besök förra veckan, fö aktiva alpinister bâda tvâ (eller andinister som det heter dár), och de var váldigt ivriga ang. detta tema.. "ingen vet Ojos de Salodos riktiga höjd.. och snart ska det àter kontrollmátas, och förmodligen kommer dà Ojos de Salado att ta över efter Aconcagua som Amerikas högsta berg"

Allt enligt dessa tvâ patrioter
 
Eftersom gránserna mellan Argentina/Chile/Peru/Bolivia ándrats en hel del under senaste seklerna, inte sállan efter blodiga krig, sà kan man nog lugnt sága att det ràder viss spánning i relationerna vissa lánder emellan vad gäller vissa teman. Jag dristade mig bl.a att fràga varför Chiles armé har sà oproportionellt hög budget, och svaret var : för att inte Peru eller Bolivia ska fà för sig att ta tillbaka det ena eller det andra.

 andra sidan är Chilerna sura pà Argentina eftersom dessa kapat ât sig en ganska stor kaka av det omrâde som tidigare ingick i Chile (Patagonien, just).

Som kan ses var Chile inte sà där smalt som det ár idag, utan ett ganska maffigt land en gâng i tiden..

Lwsam_1808.jpg
 
öringen; sa:
Kan man ana nån slags prestigekamp mellan Chile vs Argentina i det här fallet?

Så är det definitivt.
Pinochet slog vid en tidpunkt fast att Ojos del Salado var högre än Aconcagua. Punkt slut.

Under en lång tid hävdade Argentina att Pissis var näst högst i Sydamerika. Givetvis för att Pissis ligger helt inom Argentinas gränser och Ojos del Salado bara är ett gränsberg.

Jag fattar inte att de inte lägger ner det där tramset. Alla tre bergen är mätta hur många gånger som helst. Jag har t.o.m. själv gjort det, från toppen av alla tre + en av sidotopparna på Pissis.
Visst, avvikelsen med en DGPS kan vara några meter, men det råder ingen tvekan om vilken ordningen på listan är:
Aconcagua, Ojos del Salado och Pissis.
Vad som däremot inte är klart är vilken av Pissis tre högsta punkter som är den högsta.
[Ändrat av ¤Corax¤ 2006-12-04 kl 13:40]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.