Ojos de Salado - från Argentina?

Funderar som bäst på ett nytt bergsprojekt, då SARS gör det olämpligt att åka till centrala Kina... Därför verkar Ojos de Salado vara ett intressant alternativ. Planerad avresa i Augusti/September/Oktober, beroende på när den bästa klättersäsongen är (har hört att vattentillgången är begränsad på berget).
Istället för att ta den "vanliga vägen" från Chile, så ska det gå att klättra ifrån den argentinska sidan.
* Någon som har mer information om den leden?
* Behövs det tillstånd även om man klättrar från Argentina?
 
Hej Johan!

Har själv varit inne på att bestiga Ojos del Salado (6864m) och har därför informerat mig en del om berget och dess omgivningar.
Berget är rent logistiskt lättare från den chilenska sidan för att man lättare kommer närmare själva berget med bil och för att det också finns fler "refugios" på den sidan.
Själva klättringen däremot är lättare från den argentinska sidan. Ojos del Salado har 2 toppar och det är mindre än en meter som skiljer dem åt.

Vill du klättra från den argentinska sidan ska du ta dig till Fiambala i Catamarca provinsen. Anmarschen är betydligt längre än den chilenska men däremot är vattentillgången mycket större. Det ska inte heller vara något större problem med att hyra mulor för packningen - om du nu skulle välja det alternativet.

Själva inmarschen går västerut från Cazadero Grande (3600m) där det finns ett camp under sommarmånaderna. Följ Cazadero floden till du kommer till den punkt där flera mindre floder bildar den större Cazadero floden du just följt. Från Cazadero Grande är det ca. 20 km hit. Härifrån följer du den mindre floden norrut. Efter ca. 2 timmar kommer du till flodens ursprung - Aguas Caliente (4300m).
Ytterligare en dagsmarsch tar dig till Agua del Vicuna (4950m). Härifrån får du gå för egen maskin - mulorna går inte längre än hit!!

Sen tar det ytterligare 1-2 dar att komma till en sandplatå som kallas El Arenal (5500m).
Från El Arenal finns flera alternativa vägar upp till toppen men de flesta följer dalen upp mot nordväst. Ett highcamp där två bäckar möts finns på ca. 5900 m. höjd.
Sen är det bara att följa branten ovanför till den den breda toppen som är utmärkt med en bronspyramid.

Man kan klättra Ojos del Salado året runt. Vårmånaderna (oktober till december) anses dock vara bäst. Vintern kan vara extremt kall!!

Jag vet inte hur det är med tillstånd från den argentinska sidan.
Klättrar du från Chile måste du ha tillstånd för att ta dig igenom polisens checkpoint vid Maricunga.

Följande kartor behövs:

Från Chile: Kartblad 2700-6830 "Nevado Ojos del Salado" 1:50 000

Från Argentina:
Karta AIGM 1:250 000, blad 2769-IV & III "Fiambala".

Ytterligare information kan du hitta i boken "The Andes - A Guide For Climbers", skriven av John Biggar.

Jag har som sagt sedan länge haft en plan att klättra både Ojos del Salado, Pissis & Aconcagua under en och samma expedition. Hör av dig om du tycker det låter intressant.

Mvh...

Anders
 
Tack för ett uttömmande svar! :)
Du har förmodligen rätt om att vägen från Chile är logistiskt lättare. Tält är dock inget problem (såvida det inte blåser mer än 50 m/s...). Det lät lovande att vattentillgången är bättre från Argentina! Snösmältning på hög höjd är inte roligt. Tyvärr kommer man väl inte undan vattenkokning p g a "Giardia"-monstren.

Just nu har jag ingen resekompanjon, så jag kikar runt. Projektet med Pissis, Ojos och Aconcagua lät intressant, tyvärr så har jag inte tillräckligt med tid för att bestiga mer än en topp... Då höjdskillnaden mellan Aconcagua och Ojos är försumbar, låter Ojos mer lockande (mindre folk, förmodligen!).

Du nämnde karta AIGM 1:250 000, blad 2769-IV & III "Fiambala". 250 000-delskarta låter lite väl odetaljerad? Men det är klart, om det inte är några svåra partier man behöver undvika i förväg m h a kartan, så duger en "kass"...

Återigen, tack för info:t! Det är inte lätt att hitta information om den argentinska sidan.
 
Resesällskap sökes

Sparkar liv i den gamla tråden...

Projektet med Pissis, Ojos och Aconcagua låter lite optimistisk att hinna med på en kortare tid. Sannolikheten att nå toppen är större om man koncentrerar sina ansträngningar på ett berg i taget, vädret kan ställa till de flesta tidsplaner.

Jag går på Ojos del Salado enbart då jag inte kan spendera mer än 16-23 dagar totalt (dvs, 2-3 arbetsveckor med tillhörande helger). Om man har gott om tid, är dock acklimatiseringen fömodligen superb efter en av topparna!

Sökes:
Personer som kan tänkas bestiga Ojos del Salado (från Chile eller Argentina) någon gång under perioden mitten av oktober-januari.

Det är en klar fördel om man vistats på hög höjd tidigare, då vet man ungefär hur kroppen reagerar. Själv är jag väl "normal" skulle jag tro, tar 6-7 dar för mig att må bra på 5 000 m.

Kontakta mig för mer info,
Johan M

jo-mat@NONOSPAMSPAMsectra.se
(Klarar du inträdesprovet? ;))
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.