Örebro-Karlstad

Hej!

Jag tänkte av olika anledningar ta mig från Örebro till Karlstad till fots. Finns det någon bra vandringsled att följa hela eller delar av vägen?

Tack för svar

Marcus
 
Har någorlunda koll på Närke men sen blir det värre... Skulle kanske börja med Tysslingeleden Örebro-Tysslinge, sedan vika av söderut till Gräve by och sen gå på gamla banvallen (nu cykelbana/ridväg) till Fjugesta, därifrån knata ner till Riseberga kloster och där gå Munkastigen till Svartå där man kan gå ytterligare en liten bit västerut på Bergslagsleden. Men nästa bit över Degerfors-Kristinehamn-Karlstad vete tusan. Det är en bra bit att gå.

Ett problem om man istället bara försöker gå rakaste vägen är skjutfälten i Kilsbergen. Villingsbergs skjutfält kan passeras på vägarna om det inte är skjutning den dagen men på den intilliggande Bofors skjutfält är det totalt tillträdesförbud för jämnan.
 
Ah synd att den förfallit med tiden, det var ett par år sedan jag gick där. Man kan nog förresten gå på gamla banvallen nästan hela vägen från Karlslund till Svartå, med undantag för en eller annan bortodlad del ute på åkermarken.
 
Jag och en kompis har pratat om att gå just denna sträckan, kom du iväg, och isåfall hur lång tid tog det och hur gick du?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.