Dagsturer/ Örebro

Hej!

Är helt ny och grön i Örebro län dit jag flyttat p.g.a. jobb. Har flyttat med min hund och skulle jättegärna komma igång med att utforska regionen genom långpromenader/ dagsturer.

Skulle gärna besöka naturreservat i området, gärna vid vatten men i princip var som helst där det finns en skön miljö att röra sig i. Hunden är en 8 årig tik, labrador/boxermix) den funkar vanligtvis bra ihop med de flesta hundar så skulle vara roligt även med hundsällskap!

Skicka gärna meddelande/ svara på ämnet om någon har lust att hitta på något t.ex. redan nu första helgen i april!
 
Finns många fina naturreservat kring Örebro.
Besökte härom veckan ett av dem. Kaljoxadalen öster om Hällefors. Andra tips är Murstensdalen och Kindla. Majjen har fina skildringar av de flesta av dem. Här Kindla: http://www.utsidan.se/cldoc/kindla-naturreservat-en-okand-vildmark.htm
Kika på dem och kolla på Länsstyrelsen i Örebro län så hittar du fler!
http://www.lansstyrelsen.se/orebro/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat-och-nationalparker/utflyktsguide/Pages/Index.aspx
De flesta av dem har fina leder med bra rastplatser, med vindskydd, rast/övernattningsstugor och ved. Mycket fint ordnat. Väl värt ett besök både över dagen och för övernattning.
Goa turer!
 
Varför naturreservat

Hej!

Är helt ny och grön i Örebro län dit jag flyttat p.g.a. jobb. Har flyttat med min hund och skulle jättegärna komma igång med att utforska regionen genom långpromenader/ dagsturer.

Skulle gärna besöka naturreservat i området, gärna vid vatten men i princip var som helst där det finns en skön miljö att röra sig i. Hunden är en 8 årig tik, labrador/boxermix) den funkar vanligtvis bra ihop med de flesta hundar så skulle vara roligt även med hundsällskap!

Skicka gärna meddelande/ svara på ämnet om någon har lust att hitta på något t.ex. redan nu första helgen i april!

Varför just naturreservat. Har du bil tar det ett tag att lära sig Kilsbergen. Upp ur leran så kommer det fin natur.
 
Tack!

Fantastiskt med så många tips så fort - blir säkert att åka till Rusakulan/ Kilsberg snarast!

Och ja, det måste alltså inte nödvändigtvis handla om just naturreservat, annat fungerar utmärkt också - och närhet till vatten är alltid intressant! :)
 
Dovra sjöar

Det är ett mkt.trevligt reservat med ett fint vindskydd ,ligger i närheten av östansjö
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.