Rundslinga - Örebro

Hej,

Efter att ha letat igenom trådarna rörande Bergslagsleden har jag inte lyckats hitta info kring det vi söker; en rundslinga i närheten av Örebro lämplig för kortare helgvandring (Lör morgon - Sön EM). Med eller utan vindskydd spelar mindre roll.

De föreslagna rundslingorna på Bergslagsledens hemsida känns för korta (max 12km), samtidigt som den enda alternativa leden jag hittat i närheten, Malingsbo - Klotenrundan, känns för lång med sina 45km.

Någon som har några andra förslag?

/Magnus
 
Jag har skrivit en artikel om Silverleden. Du hittar den här.

Om du läser kommentarerna under artikeln så får du också lite mer tips om hur man kan korta av den turen på lämpliga sätt. Det är sannerligen ett naturområde som jag rekommenderar.

HåkanF
 
Hej Håkan och tack för tipset! Leden verkar väldigt intressant och vi har bestämt oss för att bli hänförda av de norra delarna.
 
Japp, efter att ha knatat de norra delarna av Silverleden kan jag inte annat än att skriva under på Håkans rekommendation. Fantastiskt vacker natur med många vackra vyer och mycket spännande att ta del av utmed vägen.

Vi utgick från Silvergruvan och övernattade första natten i vindskyddet vid Nätsjön. Andra dagen bar det av till Sundsudden där vi spenderade natten, sedan tillbaka till Silvergruven igen morgonen därpå. Natten i vindskyddet vid Nätsjön spenderades tillsammans med sju tyska utbytesstudenter vänliga nog att klämma ihop sig för att ge även oss skydd från regnet.
 
Vi gick silverleden under valborgshelgen och tillbringade en natt vid svenstjärnen tillsammans med 7 tyska ungdomar :) Helt underbar led.
 
Vi gick silverleden under valborgshelgen och tillbringade en natt vid svenstjärnen tillsammans med 7 tyska ungdomar :) Helt underbar led.

Aha, det var samma helg som vi var ute. När jag läste Håkans (majjens) beskrivning av leden nämner han också sju tyska ungdomar som de stötte på vid sin tur. Jag frågade "våra" tyskar om de hade vandrat leden tidigare men det var tydligen deras första besök. Roligt sammanträffande hur som!

Hur lade ni upp er vandring?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.