Nytt år, ny fleecetröja!

Har tänkt köpa en ny fleecetröja, utan vindstopper eller huva. Nu behöver jag lite tipps och råd om vad som rekomenderas. Tröjan kommer att användas under svamp och bärplockning och andra skogsaktiviteter, så den ska fungera både under en jacka och som en varm tröja.
Hittills har jag köppt billiga tröjor av både tveksam kvallite, ibland har de inte hållit ett år och ibland har de varit så att en storlek passar alla efter ett tag...
 
Enkel tumregel; "Riktig" fleece heter i min värld Polartec (OBS! Inte "Polarfleece" och andra försök att luras...) och tillverkas av Malden Mills i USA (fast Malden Mills brukar det aldrig stå i plaggen, så fråga).
Har själv två fleecetröjor i detta material som båda håller både färg och form efter drygt 10 års flitigt användande.

Gut Pfad.

Ola
 
EmSt; sa:
Jag har köpt en tröja jag är grymt nöjd med. Används mest som vanlig tröja på jobbet och som förstärkningsplagg och tältmys när jag är ute och lufsar i skog och på fjäll.

OM1088-349m.jpg


http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=1&prod=820&cat=27&viewAll=True

Det är Polartech Thermal Pro och den är verkligen varm och torkar kanonfort, som alla syntetkläder. Kansk nått?

Finns det någon i sverige som säljer den här modellen, ska man köpa från USA blir det ju tull, moms, frakt och avgifter...
 
K9FORCE; sa:
fast Malden Mills brukar det aldrig stå i plaggen, så fråga).

polartec&wolf%20mini.jpg

Oftast räcker det att leta efter den här lappen.

Jag tycker själv att Fjällräven och Haglöfs har varsin snygg och bös-fri tröja: Murjek Jacket respektive Polaris Jacket (har själv en sån). Murjek har dessutom en Polartec-kvalitet med en snyggare (mer vävd) yta än vanlig fleece.
Båda kostar kring tusingen.

80074.jpg

haglofs_polaris_fleece.jpg
 
Blir jag steglad för att jag rekommenderar Haglöfs microfleece? Köpte min på Femmans Sport på rea, 400kr, o det var de bäst spenderade pengarna någonsing....
 
Fleece

Hej!

Mountain Hardware monkey man jacket. Helt outstanding!......och jag har haft MÅNGA fleecetröjor, men den här är helt klart den bästa. Priset är ju naturligtvis upp till var och en att bedöma.

Hoppas att du hittar något du gillar
 
fson; sa:
Kom in i matchen nu plastic-boys - det är ju ULL som gäller!!

L_ICEBREAKERSPORTTORNADO.jpg

Ull är suveränt närmast kroppen, men vill man ha ett värmande skikt mellan baslager och skal så finns det enligt min uppfattning lättare, varmare och bättre grejer. Det tål väta bra, värmer bättre än fleece, men torkar långsammare och är tyngre. Men förmodligen snyggast och trivsammast :)

Fleece är slitstarkt och tål väta bra, men innehåller ganska lite luft (försök komprimera en fleecetröja)och väger förhållandevis mycket. Som mindre varmt slitplagg om man jobbar fysiskt dagligen är det oslagbart.

Termojackor av typen Haglöfs Barrier är mycket varmare, betydligt lättare samt vindtäta utan att bli dåliga på att ventilera kroppsfukt (som Windstopper är). Tål lite duggregn och torkar fort. Mindre slitstarka.

Dun är naturligtvis varmast per viktsenhet, men förmodligen inte lämpligt för de sammanhang du nämner.

Jörgen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.