Microfleece + dunväst alt. tjock fleecetröja??

Ska jag köpa en tjock fleecetröja (tex Haglöfs Polaris) eller en tunnare microfleecetröja (t ex Haglöfs Dual jacket) + plus en dunväst modell lätt ( tex Western mountaineering). Kan ligga vaken på nätterna och grubbla över detta...... ;) Det känns som att micro + väst blir mer flexibelt och det varmare alternativet samt ungefär samma vikt och jag är beredd att ta kostanden. Eller har jag missat något? Kläderna ska användas på fjällvandring under barmarksäsongen. Tacksam för m¨ånga synpunkter! Var helt inne på Polarisalternativet innan jag läste "Vandra fjäderlätt".
 
Av dina två alternativ skulle jag definitivt satsa på tröja+väst. Den tjocka fleecen blir ju slagen i både vikt och värme av lätta täck- och dunjackor, som ju dessutom är vindtäta.
Själv skaffade jag mig en lätt dunjacka för några månader sedan och är kanonnöjd. Den väger ett hekto mindre än min gamla fleecetröja och är mycket varmare.
 
Uppenbart är att du är undertränad så du kan ligga vaken och fundera på "självklarheter". Träna mera senare!
Sen köper du en fiberpäls väst och en lätt dunväst som båda går ner över ryggslutet.
//J
 
Själv kör jag en microfleece + dunväst, även om just detta kan lösas avsevärt billigare än med Haglöfs + Western Mountaineering. På sommarfjället klarar jag mig oftast utan dunvästen, men tar med den ändå att låna ut till bättre behövande (UL-gänget vänder sig på sina ultralätta ultraokomfortabla läger i sina ultralätta enväggstält fyllda med ultrakondens).

Fleecejackor/-tröjor sommartid har jag f ö helt övergivit för de syntetfyllda jackorna på marknaden (Exv Haglöfs Barrier jkt).
 
Ska jag köpa en tjock fleecetröja (tex Haglöfs Polaris) eller en tunnare microfleecetröja (t ex Haglöfs Dual jacket) + plus en dunväst modell lätt ( tex Western mountaineering). Kan ligga vaken på nätterna och grubbla över detta...... ;) Det känns som att micro + väst blir mer flexibelt och det varmare alternativet samt ungefär samma vikt och jag är beredd att ta kostanden. Eller har jag missat något? Kläderna ska användas på fjällvandring under barmarksäsongen. Tacksam för m¨ånga synpunkter! Var helt inne på Polarisalternativet innan jag läste "Vandra fjäderlätt".
För en billig och väldigt bra dunväst, kolla omgående på
http://www.phdesigns.co.uk/index.php?cPath=99

PHDesigns gör ultralätta dunprylar av ypperlig kvalitet, och 34pund är nästan ingenting! Har dock ingen aning om hur många exemplar de säljer ut.
 
Av de två alternativ du grubblar på skulle jag inte välja något.

Det oöverträffade plagget är Klättermusens duntröja "Liv". Den kör alla i vår familj. Ovanpå ett bra skal och under merino med lång ärm. Det räcker för alla lägen....Jag har haft den i flera år i alla möjliga sammanhang och det är ett väldigt behändigt plagg.

"Liv" är ihoppackad stor som drygt en tennisboll.

Och nej, jag jobbar inte på KM!

:)
 
Tack för alla givande (och minder givande...) svar! Man kan ju dessutom pula in den lilla västen i den mjuka microfleecen och få en förstklassig huvudkudde.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.