• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nya polare i Vänersborg

Jag bor numera i Vänersborg på veckodagarna (veckopendlare), och håller på att förgås av tristess pga brist på vänner där. Vore kul om det finns någon/några som har lust att hitta på lite bus eller mys på vardagskvällarna. Allt från tedrickning till fisketurer till upptäcksfärder i närnaturen till, tja, nästan vad som helst.
Extra bonus vore om någon ville vara min träningskompis. Jag har nämligen insett att jag i mitt nya liv som kontorsråtta inte får tillräckligt med träning för att min kropp ska må bra, och jag har en medfödd skepsis mot gymmiljöer... Jag kan erbjuda träningssällskap i utbyte mot lite moraliskt stöd helt enkelt.
Jag är allmänt trevlig och sällskaplig av mig så det är bara att hojta till om ni råkar finnas i trakten!

/Maria
 
Hejsan!

Jag kan av egen erfarenhet inte annat än att hålla med om att Vänersborg är lite som att komma till dödens väntrum (bodde där för ett par år sen). Inte för att Trollhättan där jag bor numera skulle vara världens centrum direkt, men jämfört med Vänersborg känns det som rena rama metropolen!

Tyvärr är vi (som alla som bor i trakten vet) mitt inne i ytterligare en hääääärlig "vinter" med horizontalregn, snåblåst och ständigt mulet väder, så möjligheterna för frluftsäventyr är begränsade. Men om bara gamle Kung Bore skulle kunna komma på besök så kanske det skulle finnas changs att plocka fram långfärdskridskorna den här säsongen.

Hur som helst brukar jag försöka komma ut på i alla fall ett löppass i veckan (oftast tisdagar eller torsdagar) även på vintern och lite moralsikt stöd är ju aldrig fel, annars finns ju alltid risken att löpningen så att säga regnar inne. Jag vet inte om du upptäkt det med Vänerborg har faktiskt ett mycket trevligt milspår ute vid "skidstugan" ut mot Ursand, enligt min åsikt är det nog traktens bästa spår. Så om du känner för att få lite sällskap i löparspåret vid något lämpligt tillfälle är det bara att höra av sig.

/ Stefan
 
Faller in i skaran som inte tycker att Vbg är landets roligaste stad. Bor inte där själv, men förvisas dit ibland pga jobbet.
Jag tycker att Halle- och Hunneberg och området kring Tunhem är det bästa Vänersborg har att komma med. Brukar bege mig dit när det är svampsäsong tex.
 
I många långa år bodde jag i VBG... Inte roligt alls. För 21 år sedan tog jag mig därifrån, och det är bland det bästa jag gjort i livet.. Sen har mina bröder flyttat, och min mamma med. Ingen i familjen bor kvar, och ingen vill tillbaka. Det enda jag saknar är pizzerians CiaoCiao.
Det är inte lätt att lära känna folk där, med konstig gängbildning och allt. Klimatet är också hemskt, med bara två väder, storm eller dimma. Ibland bägge.
Hörru Murberger, hette din familj Mutanen förut? Edsvägen 7, var det så? Vi bodde en gång i tiden på Lotsgatan, och så var jag brevbärare, då minns man sånt.
 
Med tanke på att ingen bor kvar där nu så har du inte gjort något personuppgiftsbrott men visst stämmer det! Bra minne du har.

För mig är Vänersborg/Trollhättan ett väldigt vackert område. Har haft några av mina bästa naturupplevelser där. Kan ge er lite inspiration:
Inte min:
http://www.warne.se/docs/Halleberg_11.pdf

Har kallat denna bild studentdag då jag i stan mötte fulla studenter på min väg till västra älvstranden i Trollhättan. Det var ett magiskt öginblick att se solen gå upp och dimman sögs upp i små minitromber som hundra dansande älvor på vattnet. Tror det var optimala förhållanden och något man inte får uppleva så ofta.
studentdag.JPG


Ett tips är att söka upp vattenfallet som i folkmun kallas brudslöjan. Den är på Hallebergs västra brant nära badstranden Nordkroken. Vattenfallet är fint i sig men om man söker sig norrut, upp mot branten ett femtiotal meter finns där en stege så man kan gå upp på berget och välja om man vill titta på Vargön Alloys smältverk eller på utsikten i övrigt då man ser ända till Trollhättan och längre ändå. Det finns en geocash vid stegen. Om man vill kan man gå rakt österut från stegen och då komma fram till en väg. Den kan man följa ut till Hallesnipen. Mellan Hallesnipen och berget finns en dalgång med stigar. Följer man den åt väster kommer man snart ner till en mycket vacker klapperstensstrand.

Man kan även välja att gå Söder på vägen från stegen och leta upp stigen som går till Björkås trappor.

En vandrig Vänersborg-Ursand längs med Vänern är också värd lite uppmärksamhet.
Vandrig runt Vassbotten görs på en dag. Brätte med sina fornlämningar är ett fint ställe för en paus på våren.

En vandring från Nordkroken till Stålbron. Delvis ganska igenvuxet men man kan söka sig längs med Vänerns strand och de mäktiga "urbergshällarna." Tälta längst ut med självstagande tält och bara må bra. Gå tillbaka längs älvsuget och Göta älvs början. Man kan följa älven hela vägen till den stora stålbron för järnvägen. Korsa järnvägen på egen risk.

Området kring Önafors är vackert. Man kan cykla hit till exempel via Onsjö golfbana-Brinkebergskulle sluss-Önafors- Det kan vara marigt att hitta vägen men för någon som cyklar MTB är detta ett trevligt område.

Vägen upp till Bergagården: Om man tar den vanligaste vägen upp på Hunneberg kan man innan vattenfallet svänga höger ner till en isplan. Bakom tennisbanan finns en stig som leder förbi gamla stenbrott. Man kan gå upp och titta in i "grottorna" som är ett femtiotal. Nygårds gallerier är namnet på dessa. Omgivningen är fin och har en speciell fauna som gör sig bäst på våren eller i prunkande högsommar. Hösten har sin charm också förstås. Ett mycket snabbt och omväxlande MTB-spår på vägen tillbaka.

Trollhättan är nog vackrast kring västra älvstranden som kan följas en bra bit. Hjärtumsvägen är fin som cykelutflykt.

Nu har ni att göra en stund!
/Janne
 
Senast ändrad:
Tack Janne!

Fint av dig att komma med så många inspirerande tips. Nu är det bara lite längre dagar som ska till så att jag kan komma mig ut och upptäcka... Än så länge har jag bara hunnit med en snabbtur upp på Halleberg för att titta på utsikten vid Eketorpet, men det gav mersmak. Så besvärligt att man måste jobba på dagarna!
 
Halojjen!

Du får gärna hänga med ut o träna om du känner för det. Vad gillar du för typ av träning? Själv så föredrar jag cykel följt av löpning och orientering. Hör gärna av dig till:
cykelanders@hotmail.com Jag kollar inte varje dag men några ggr / vecka.

Ha're gott!
Mvh,
Anders
 
Jag är en värmlänning som bott här nere sedan -99. Numera bor jag i Trollhättan, men har tidigare bott i Vargön. Har sysslat en hel del med orientering förut och varit i de flesta skogar i närheten. Hunneberg/Halleberg känner jag väl till eftersom det är mina primära träningsmarker. Cyklar mtb, springer och vandrar. ibland finns jag på gymmet också eller på någon cykelbana med rullskidorna. Följer gärna med på turer i omgivningarna och visar upp de platser jag känner till. Det kan vara små vandringar med fika där man tar sig tid att uppleva naturen, men även rena träningspass. Jag brukar vara ute lite då och då. Vet inte hur gamla du/ni är? jag är 37, men är väl runt 27 i sinnet och till utseendet. :)

Maila om intresse finns, gäller alla som vill.
bpo.andersson@gmail.com

Mvh,
Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.