Norra Sytertoppen

Hej!
Vi tänker vandra mellan Hemavan och Kvikkjokk i sommar. Har någon erfarenhet av att istället för att följa Kungsleden strikt hela tiden så kan man ju hitta trevliga alternativa vägar som t.ex. denna över Norra Sytertoppen. Kom gärna med andra förslag om ni har på denna sträcka.

Hur tycker ni den var att bestiga? Var den väl brant, läbbig, på väg upp eller ned? Vi går ju då från söder och norrut, så det blir till att ha packningen med. Inte fram och tillbaks alltså.
Är den mödan värd? Fina vyer? Osv. Ifjol var vi upp på Kebnekaise, tufft men värd jobbet.

Tacksam för kommentarer och gärna andra ideér på turen vi tänkt oss.
Birgit
 
Hej Birgit!
Om sikten är ok den dagen ni står där är det absolut mödan värt. Jag anlände till hemavan någon gång på eftermiddagen så det blev rätt lagom ta sig fram till ett bra läge innan stigningen börja. Ni hittar fina tältplatser både före och efter STF-stugan.
Jag sov en bit innan stugan men hade nog valt i närheten av bäckövergången mellan stugan och början på stigningen om jag skulle passera där fler gånger - mycket fina omgivningar.
Själva toppturen bjuder inte på några större problem.

Har inte kartan framför mig så det blir kanske otydligt utan några namn men om det är något du undrar så plockar jag fram kartan.

En avstickare till Stuor-Ajgart ger mycket utsikt för lite ansträngning.

Allmänt på sträckan fram till Ammarnäs är att det lönar sig att vända sig om då och då - utsikten är ofta bäst i andra riktningen IMHO.

Ha en trevlig tur!
 
Jag har skrivit en skildring av en vandring upp på Norra Sytertoppen som jag och en vän gjorde i september förra året. Toppen är helt klart värd mödan! Vi gick upp till den högsta punkten via Viterskalet och sedan ned mot Viterskalsstugan följande stigen på Måskoestjåhkes branta sydsluttning. http://www.utsidan.se/cldoc/14688.htm

Att knalla upp med packningen kommer naturligtvis att kännas i benen, men jag tror att det är en mycket fin, alternativ väg till Syterskalsstugan. Hoppas att ni får en fin tur, Birgit!
 
Senast ändrad:
Jag har inte varit uppe på Norra Sytertoppen, men såhär ser den ut från närliggande Dålkoetjåhke. Måskoestjåhke till vänster, Norra Sytertoppen till höger. Stigen från Viterskalsstugan bör gå någonstans längs högra sluttningen från den här vinkeln. Ser rätt kul ut.
 

Bilagor

  • norra_sytertoppen.jpg
    norra_sytertoppen.jpg
    57.1 KB · Visningar: 1,804
Ett bra alternativ när ni bär packning är att gå upp genom Viterskalet till passet ovanför glaciären. Där lämnar ni packningen och går upp på toppen. Sen tillbaka till passet och vidare till syterstugan.
 
Jag instämmer i att vägen via Viterskalet bör vara ett bra alternativ med packning som lämnas i passet.

Det är dessutom en intressant väg i sig.
 
Gick upp över N.Sytertoppen förra året med full packning. Var rätt drygt får jag säga, var rätt så brant på sina ställen, dessutom gassade solen och det är ont om vatten innan man når glaciären. Det blev en lång dag innan vi tagit oss ner och slagit läger. Det är nog smartare att göra som de ovanför säger, att dumpa packningen nere i passet och hämta den på nerväg.
Utsikten både på vägen upp och från toppen är värd den extra slingan dock! Det är ju trots allt västerbottenfjällens högsta topp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Garp_ Norra Sytertoppen i februari Fjällvandring 3
Pumba Norra sytertoppen Fjällvandring 5
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
Fossa Viterskalet, Norra Sytertoppen Fjällvandring 8
TåB Norra Sytertoppen Fjällvandring 4
migael Norra Sytertoppen, alternativ väg? Fjällvandring 1
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
KulvertTur Norra sidan av Östra Bastavagge; konstigheter? Fjällvandring 4
cloud76 Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept? Fjällvandring 4
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Slitvargen Vandra från Adolfström till norra polcirkeln, Silvervägen Fjällvandring 1
ludde0719 Norra nordkalottleden Fjällvandring 5
Palmenkott Förslag på vandringsrutt på Rapadalens norra sida Fjällvandring 9
cloud76 Vandra norra lapplandsfjällen med start 10-17 juli? Fjällvandring 4
nicko_ 4 dagars fjällvandring Norge eller norra Sverige Fjällvandring 7
seasteel Bron vid Bolagens norra strand - året runt? Fjällvandring 2
majjen Norra Storfjället strax efter midsommar? Fjällvandring 18
Jeremiah Johnson Suorva till norra sidan av Äpar Fjällvandring 2
såg Resa till Jämtlandfjällen från Norra sverige knasig förbindelse Fjällvandring 5
snurte Norra sidan av Sarvesvágge? Fjällvandring 16
Eraxor1 fiska norra kungsleden Fjällvandring 8
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
Sigi Om Teusadalen igen ( norra sidan) Fjällvandring 4
Rollofunk Bilder och Video från Muotka - Kevo, Norra Finland Fjällvandring 19
maswan1 Vandring Norra Gardfjället / Matsdal / Grantonskalet Fjällvandring 0
GandhiSkywalker Umasjö - Tärnasjön norra Fjällvandring 6
desireman Lämplig nybörjartur med 3-åring i norra norrland? Fjällvandring 15
jiana Vatten i norra Sarek Fjällvandring 1
rKW00l Norra Dalarna - vandra/cykla Fjällvandring 4
cfn Avstickare från padjelantaleden norra delen Fjällvandring 1
Vindskydd Norra Bunnerfjällen Fjällvandring 0
taggen Sarek in via norra sidan av Ahkka? Fjällvandring 0
skogsvakt när höstvandra norra dalarna/norge med omnejd? Fjällvandring 6
sarabackeus Norra eller södra delen av Padjelantaleden? Fjällvandring 12
Bwian Vandring i norra Dalarna Fjällvandring 6
maxen nygrens led / norra leden.. Fjällvandring 15
Vandring i norra Jämtland? Fjällvandring 1
Nyman Norra delen av torneträsk-treriksröset Fjällvandring 8
lennug Upptäck norra Bohuslån till fots. Fjällvandring 2
sandstrand Ammarnäs-Sytertoppen-Hemavan i okt. Fjällvandring 3
Majsorm Sytertoppen i okt/nov? Fjällvandring 1
ewelina Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.