Nordtoppen vs Sylarna

Godafton!

Jag tänkte packa ryggsäcken för en liten tur till bergen men funderar på vilket berg? Alpin klättring står i fokus.
Sylarna verkar intressant när man läser om det men har aldrig varit dit. Några tips på hur man reser, vart man ska osv? Kanske en kamvandring?
Kebnekaises nordtopp verkar oxå trevlig, hur ser det ut där i september? Är det något man kan sola? Har lite ont om kamrater som kan ta ledigt en vecka...
Tack.
 
Vet inte vilken nivå du ligger på alpin klättring. Jag är i princip nybörjare och jag besökte Sylarna och genomförde Syltraversen (minus lillsylen) för knappt en månad sedan. Turen rekommenderas skarpt och jag har skrivit en hel del om turen i tråden
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51460
Samt bilder finns i mitt album
http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=4312.

Nordtoppen har jag ingen erfarenhet av själv, förutom att sett den från Sydtoppen. Men av det jag har läst och hört så är det ingenting man brukar sola, bra snöförhållanden på kammen lär vara den enklaste vägen upp, min farbror gick den själv för en herrans massa år sedan, men personligen hade jag inte vågat utan rep.
 
Sylarna låter fint i din berättelse! Kanske det är dit man ska nu då? Måste såklart till båda men en sak i taget :) Vad är det för karta som gäller och hur långt är det at ta sej dit? Bor i stockholm...

Jag har klättrat en del, både alpint och klippa men småskorna ligger mest på hyllan nuförtiden. Storskorna har legat ett tag men känner att det är dags att damma av nu! Senaste berg jag klättrat var Lobuche east i Nepal.

Är det någon som vet hur långt på säsongen man kan klättra nordtoppen? Tänker mest på ljuset då, eller avsaknad av dito.
 
Har du aldrig klättrat alpint förrut, bör du inte göra det solo första gången. Kamvandringen mellan syd och nordtoppen på Kebnekaise är just en vandring, men skulle något hända där kan det bli allvarliga konsekvenser.

Jag skulle satsa på Kebnekaise, där det finns en hel del alpin klättring att göra. Men åk två, så har ni mycket roligare och säkrare. Tyvärr finns den ingen bra förare över Kebnekaise-området. Hos SKF går det att köpa kopierade sidor ur olika förare, men dessa är väldigt gamla. På sverigeföraren.se går det att läsa om en del leder i Kebnekaise. Det är synd att vårt främsta högalpina område är så dåligt dokumenterat vad gäller klätterleder.
 
Sylarna låter fint i din berättelse! Kanske det är dit man ska nu då? Måste såklart till båda men en sak i taget :) Vad är det för karta som gäller och hur långt är det at ta sej dit? Bor i stockholm...
QUOTE]

Jag hade den vanliga fjällkartan 1:100 000 SVERIGE Z6 STORLIEN-LJUNGDALEN.
Storulvån fjällstation är den vanligaste starten, men vi valde Nedalshytta i Norge av den anledningen att det var en kortare anmarsch för vi ville ligga nedanför templet. Placering av tältet där gjorde att vi fick klättermomenten så tidigt på dagen som möjligt och nedstigning i mörker. Att det finns utmärkta tältplatser där gjorde inte saken sämre. Sök på vägbeskrivning till Storulvån på ex hitta.se så ser du avståndet.

Lycka till med turen, vilken än det nu blir!
 
Ahkka

Bryter in och tipsar om Ahkka, Lapplands drottning. Nattåget till Gällivare och buss därifrån till Ritsem. Därifrån tar du bara båten över mäktiga Akkajaure och startar din bestignig. Rätt tuff tur. Start på 500 m och mål på 2000. 1500 höjdmeter. Mest i Sverige.

Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.