Sylarna

Var i sylarna tidigare i år och skulle bestiga StorSylen via Slottet men var tvungen att vända (av en ganska pinsam anledning). Det går en mindre kamm mellan slottet och djävulskammen med några pinnacklar. När jag var där var det inte mycket snö och då såg det helt okej ut att ta sig upp direkt från slottsdalen till den kammen. Frågan är om någon gått upp denna väg som vet hur den är.
Det kanske är omöjligt när det är mer snö med tanke på västliga vindar och hängdrivor.
 
Bökig

Vägen du talar om, om jag förstår det rätt, är mycket bökig och du bör nog inte pröva på denna vintertid utan både stegjärn, isyxa, lite klätterutrustning för alpin klättring (isskruvar, möjligen snöankare) och en GOD portion vana.

Jag har själv varit där och vänt, på grund av att det varit brant, halt och löst.

Möjligen har någon guide här på forumet bättre koll över "generella förhållanden". När jag gjorde DET försöket (har annars varit i sylarna en gång till, då vi gjorde storsylen över lillsylen), var det riktigt dåligt väder, vilket givetvis bidrog till eländet.

/Kotten
 
Djävulskammstraversen?

I påskas var jag uppe vid Sylstationen och gjorde min praktik och då följde jag med och gjorde den turen som ni pratar om..om jag då har förstått er rätt=)
Vi klättrade upp via slottsrännan, gick vidare över slottet och gick "slalom" mellan slottspinnaklarna. Sedan följde vi glaciär fram till där bergskammen började (hela tiden inknytna med stegjärn på). Sedan klättrade vi uppför den; ömsom på löpande säkringar ömsom på vanligt klättervis.

Om det är denna tur ni menar så finns den beskriven i jämtlandsföraren. Personligen tyckte jag att den var lite småklurig och exponerad. Absolut ingen tur för den utan stor erfarenhet av alpina turer eller bra guide, men annars en väldigt trevlig tur =)

Hoppas man inte uppfattat er alltför fel.


//Pontus
 
Det går. Ett alternativ är att gå direkt upp till kammen via vänstersidan av glaciären för att komma upp till höger om slottspinnacklarna. Själva kammen har ett par passager av treaklättring men annars mest tvåaklättring och promenad. Många svårigheter går att undvika genom att sicksacka fram och tillbaka på kammen. Efter kammen återstår bara några meter klättring vid Storsylen, kanske 3:a.

På kammen finns en del lösa block. Glaciären har snäll lutning, men kan bli riktigt hal. Eventuellt kan man undvika glaciären genom att ta sig upp i blockterrängen tv. Det är dock garanti för att slippa isyxa och stegjärn, väl uppe är det möjligt att ändå man behöver dem för att ta sig förbi slottspinnacklarna (någon som vet?).

Vi gjorde turen i september innan snön, så jag kan inte svara hur den är vintertid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.