Nordens toppar ??

Hej undrar vilka toppar som e högst i resp land + om det är avanserat att ta sig upp Utgått från en vandrare med god fysik. Keb + galdhöpiggen lämnar vi.Kvar blir island + Finland
 
Yding Skovhöj är högst med 172,54 m inkl gravhögen. Högsta naturliga punkt är Möllehöj 170,86 m.
Ingen har ännu bestigits med syrgas.
 
motorhead; sa:
Hej undrar vilka toppar som e högst i resp land + om det är avanserat att ta sig upp Utgått från en vandrare med god fysik. Keb + galdhöpiggen lämnar vi.Kvar blir island + Finland

Finland: Haltiantunturi 1324m i nordvästra Finland (den lilla fliken mellan Sverige och Norge)
/ Erik
 
Mer om Halti?

Vi har som familjeprojekt att gå upp på nordens alla toppar, barnen är små så hittills har vi bara knäckt Danmarks. Men jag skulle gärna vilja veta mer om Finlands högsta topp, den är inte så jättehög vet jag, men är det svårt att komma upp? Jag har sökt info på nätet men inte hittat så mycket. Är det någon som vet?
 
Tja, det kan bli svårt ;-). Det är nämligen så att norrmännen själva anser att de har ett anspråk på en del av Antarktis, kring Dronning Mauds land, där det finns en topp på drygt 3000 m, som enligt detta synsätt är Norges högsta berg. För några år sedan var ett gäng glada gutter där för lite avancerad klippklättring, och passade då på att göra förstabestigningen(?) av Norges högsta fjell.

Med samma synsätt ligger väl dessutom Danmarks högsta topp sannolikt på Östgrönland. Klart mer tillgängligt än Dronning Mauds land, dock.
 
Danmarks ??

Skall ju igenom danmark i sommar så man kanske skall ta den på vägen.Var i danmark ligger detta berg!!
 
Mitt på Jylland

ligger Yding Skovhöj. Ta med en bra karta, för det är inte så bra skyltat, de skryter inte precis med sin högsta punkt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.