nikka-kebne

Tja!

Jag och ett par till har tänkt att åka med skidor till Kebnekaise fjällstation från nikkaluokta. då är frågan vad är smartast skidor och rygga eller skidor och pulka. sen skidor går d bra med vanliga eller ska man ha dom där lite bredare med typ vanliga skor till. och vad mer är bra att tänka på???

MVH Rebecka Matti
 
rebuz; sa:
Tja!

Jag och ett par till har tänkt att åka med skidor till Kebnekaise fjällstation från nikkaluokta. då är frågan vad är smartast skidor och rygga eller skidor och pulka. sen skidor går d bra med vanliga eller ska man ha dom där lite bredare med typ vanliga skor till. och vad mer är bra att tänka på???

MVH Rebecka Matti

Hej,

Sträckan du nämner är en av de mest trafikerade i fjällen. Vet inte riktigt vad du menar med vanliga skidor, men om det är längdskidor så kan jag med säkerhet säga att det fungerar. Tom skatingskidor fungerar oftast, dock vill du nog hålla ner vikten då. Är man ovan att valla kan det förstås bli jobbigt att ta sig fram med bakhalt i två mil.

Skall du bara till fjällstationen räcker det med ryggsäck. Nu är jag iofs en ryggsäcksperson så jag föredrar alltid ryggsäck framför pulka.

Skall du inte bo i tält så är det väl inte så stor skillnad mot sommaren. En termos med varmt vatten är förstås att rekommendera till lunchen.

/Jonas U
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.