Nepal?

Någon som vet hur läget är i Nepal för tillfället?
Har bokat resa i oktober för att klättra. Har läst artiklarna i DN och de ser ju inte så lovande ut.
Har nån mer info är jag tacksam för det.
Mvh
Johan
 
Jag har med funderat på Nepal. Men man har hört att läget där ska ha blivit värre sista tiden.

Är det ingen som ska åka dit, eller har varit där nylingen? Det brukar ju vara en hel del svenska där i aug/sep.

/
 
Jag har planerat att åka dit i oktober och november. Har redan en biljett som inte går att boka av så jag kommer att bestämma mig rätt sent om jag åker eller inte. Men som det ser ut nu så åker vi nog. Ser iofs inte så bra ut men turister verkar vara sparade från angrepp då de ger inkomster åt både stat och gerilla. Men man kan ju ha otur och saker och ting kan väl bli krångligtr och jobbigt, vvet inte...Men man får väl läsa tidningarna noga framöver och se hur det utvecklas.
 
Nepal

angående det nuvarande läget i Nepal tycker jag tidningarna och övrig press har en tendens att överdriva enligt mina tidigare erfarenheter, vi på Himalaya .nu åker som planerat i Oktober om läget inte uratar helt och ett regelrätt inbördeskrig utbryter.
 
Tack för svaret Mikael. I DN's artikel i lördags lät det som om livet för befolkningen i Kathmandu var i stort sett opåverkat och om man råkar ut för att få betal "extra skatten" till gerillan så får man väl ta det...
 
JAg har rest en hel del på olika platser som det nästan är totalt krig på (enligt dagspressen alltså), och kommit fram till att det aldrig är så illa som dom vill beskriva det. Följ annars reserekomendationoerna på ud.se eftersom det kan bli strul med försäkringar mm. Jag kan även rekomendera att söka upp USAs motsvarighet till ud dom skriver rätt mycket, kommer inte ihåg adressen med det går nog att söka sig fram till.

Gustav
 
Saxat från nätet

Från en holländsk Everest-expedition:
"Update 8/22/2004: Hello EverestNews.com, We had no problem to leave Nepal after the rumours about a big roadblock. We are in Nyalam now and going to Tingri Monday 23/8. Wednesday 25/8 we hope to arrive in BC."

Säkerheten i Nepal är också ett hett debattämne på lonelyplanets hemsida, troligen finns det "trekkers" i landet som kan rapportera om aktuell situation via nätet.

Förmodligen kommer det vara ovanligt få turister i Nepal nu p g a nyhetsrapporteringen därifrån, det finns goda chanser för en trevlig semester (om det är säkert)! ;)
 
det är nog lugnt...

Gerillan i Nepal har aldrig gjort ett angrepp som resulterat i döda turister, vad jag har kunnat ta reda på då jag har pratat med vänner som regelbundet (3-4 ggr per år) är i Nepal, inte för att klättra, utan för att arbeta med lokalbefolkningen lite här och var.
Gerillan har uteslutande politiska mål (politiker, poliser, millitär, mm) så jag tror det är helt safe.
och om man får betala en extra vägskatt på ett par hundra så förstör det väl inte budgeten. Gerillan i Nepal brukar till och med lämna ett "kvitto" på att man betalt, som man kan visa upp om man skulle stöta på en ny patrull senare.
Så det är bara å åk...
 
Himalaya e ratt nice.

Jag flog in till Delhi for drygt en vecka sedan, planen var att aka till nepal, vilket jag inte gjorde, jag befinner mig nu i Himalaya pa den Indiska sidan.

Jag har pratat en hel del med turister och lokalbefolkningen om detta och en del Nepaleser som rest till Indien just for denna olykliga situation i deras hemland.
Alla dessa har tagit en kraftig stallning till avradan att aka dit.
Turisterna ar lite mindre kritiska.

Jag valde att stanna i Indien, hoppar pa en 26 dagars mountaineeringkurs snart som skall ta oss upp till hojder pa runt 7000m.

Mitt budskap ar: Resa i ett land dar en kraftfull gerillagrupp krigar mot den demokratiska regeringen i ett av varldens fattigast land kan vara tufft. Men ocksa intressant. Kanske viktigt.

Visst, att befinna sig runt varldens hogsta topp ar svart att inte dromma om, till ni som gor det - lycka till. Och om ni reser in fran Indien, snacka med turister och locals om laget innan ni reser, dom vet oftast mer an vad pressen berattar.

Ricard.
 
Re: Himalaya e ratt nice.

Får man fråga var denna "mountaineeringkurs" går och vilka berg ni skall bestiga samt vad kostar det och vad ingår? Puh, många "vad" men det lät så intressant...

Lorangafilm; sa:
Jag flog in till Delhi for drygt en vecka sedan, planen var att aka till nepal, vilket jag inte gjorde, jag befinner mig nu i Himalaya pa den Indiska sidan.

Jag har pratat en hel del med turister och lokalbefolkningen om detta och en del Nepaleser som rest till Indien just for denna olykliga situation i deras hemland.
Alla dessa har tagit en kraftig stallning till avradan att aka dit.
Turisterna ar lite mindre kritiska.

Jag valde att stanna i Indien, hoppar pa en 26 dagars mountaineeringkurs snart som skall ta oss upp till hojder pa runt 7000m.

Mitt budskap ar: Resa i ett land dar en kraftfull gerillagrupp krigar mot den demokratiska regeringen i ett av varldens fattigast land kan vara tufft. Men ocksa intressant. Kanske viktigt.

Visst, att befinna sig runt varldens hogsta topp ar svart att inte dromma om, till ni som gor det - lycka till. Och om ni reser in fran Indien, snacka med turister och locals om laget innan ni reser, dom vet oftast mer an vad pressen berattar.

Ricard.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.