Nepal - Lobuche + Mera

Hej!

Jag och en polare kommer dra till Nepal till hösten för att vandra och bestiga Lobuche East samt Mera peak. Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet fråm området.

1) Hur ser det ut med möjligheter att införskaffa bränsle längs med Jiri - Everest BC? Typ av bränsle?

2) Någon som gjort Lobuche East? Tips på utrustning? Funderar på att endast köra med ett 30m rando rep för att spara vikt.

Övriga tips välkommna.
 
Gjorde den toppen i höstas. Eller rättare sagt förtoppen dit de allra flesta kommer. Upp dit klarar man sig med randorep, ett par snowsticks, stegjärn och alpinyxa. Skulle gissa på en maxlutning kortare sträckor på 50 grader. Jag gjorde bedömningen att det gick att åka skidor utför.
Den riktiga toppen är dock lite knivigare. När jag var uppe försökte ett gäng ta sig vidare . De kom vände när snölagret blev så tjockt och mjukt att det inte gick att säkra på ett säkert sätt. De verkade också vara rätt erfarna.
När vi satt på förtoppen kom det upp två bergsguider från österrike. Utan rep eller annan säkring. Endast stegjärn och skidstavar!
 

Bilagor

  • IMGP0452-1.JPG
    IMGP0452-1.JPG
    215.7 KB · Visningar: 575
Lobuche East Solo

Sitter i Kathmandu i skrivande stund och har nu klarat av Lobuche East den 14:e oktober. Da min polare blev sjuk fick det bli ett soloprojekt. Kan bara saga att det var kanon och forstar numer folk som soloklattrar!

Forhallandena var helt perfekta och allt vad sakring och rep heter var helt overflodigt. Snon var perfekt. Stod pa toppen 0715 och njot av utsikten och ensligheten.

Lobuche East ar en trekking peak jag varmt rekommenderar. Vid bra forhallanden ar den inte alls svar. Ett bra alternativ till den allt mer uttjatade toppen Island Peak dar man far trangas med massa andra. For mer info om var resa kan ni se var blogg:

http://www.himalayanhigh.blogspot.com

Kan varmt rekommendera denna topp for alla som vill prova pa hog hojd!

Ciao!
 
Längs leden Jiri. EBC kan du köpa nästan allt!

Vad gäller bränsle så finns både gas, bensin och fotogen i Namche. På de mindre ställena är fotogen klart enklast att få tag påmen fortfrarande inga problem.


Lycka til.....själv längtar jag återigen tillbaka...phh

R
 
Island Peak högsäsong

Hösten 07 var vi helt ensamma på toppen - Ingen trängsel, bara knallblå himmel, sol, Ama Dablam, Lhotse jag och min kollega.

Våren 08 var det runt 10 personer som befann sig på berget den dagen vi klättrade. På toppen var vi (3) dock fortfarande helt ensamma.

Hösten 08 - runt 15 personer på berget, dock ingen trängsel på toppen.

Sen har jag hört om dagar där det har varit över 25 personer på berget men det är inte standard.

Visst är Island Peak en populär trekking peak men behöver man trängas på toppen så tycker jag nog att man har haft otur. Island Peak är bara så där perfekt "lagom" (lagom högt, lagom svårt, lagom tillgängligt). Det är inte för inte som den är så populär. Däremot tycker jag definitivt att det finns många andra roliga 6000 meters toppar som man också måste prova på :)

Himalaya är fullt av fina berg - Bara att åka dit och njuta!
/Christina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.