• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Nepal Nov/Dec 2001

Söker reskompis till Nepal nov/dec 2001.
Har funderat på Everest trekken. Tänkte lägga ca fyra veckor på trekken och sedan några veckor i Katmandu, men jag är öppen för förslag.
Har aldrig varit där förut.
 
Läget i Nepal?

Hej,
Jag har oxå funderat på att åka til Nepal, men jag tycker att läget verkar vara lite instabilt. Har du kollat läget och vet att det är ok?

Jag har kollat hos Äventyrsresor och de har en resa dit till Annapurna sanctuary, den verkar bra. Vad har du för planer?

/Johan
 
konflikter?? kolla här

Lite "off topic" men...

När jag vill veta om ev. konflikter och allt annat man kan tänkas behöva veta om ett land går jag in på
http://www.fco.gov.uk/travel/countryadvice.asp
Suverän site som uppdateras dagligen, främst gjord för brittiska medborgare men det mesta kan tillämpas av svenskar. Jag skulle ta deras råd med en nypa salt, då myndigheter har en tendens att vara överbeskyddande, speciellt amerikanska/brittiska sådana.

Så här skriver dom allmänt om Nepal:
There is a risk of political violence throughout Nepal. British nationals should exercise caution when travelling in Nepal, and avoid organised crowds and demonstrations. British nationals should use reputable trekking agencies and established trekking groups and should not trek alone. All British nationals should read this advice thoroughly.

Om om trekkingområdena säger dom såhär:

Trekking Routes


Annapurna Circuit and Pokhara: Well established routes. Little evidence of Maoist influence. No reported instances of British tourists targeted or injured by Maoists in the last 2 years.

Pokhara to Jomsom: No reported instances of British tourists targeted or injured by Maoists in the last 2 years. However, the route passes through northern areas of Myagdi and Kaski districts, which have shown increasing signs of Maoist influence over the last 6 months. British nationals should trek with recognised agencies on established routes.

Mustang: No evidence of Maoist influence. No reported instances of British tourists targeted or injured by Maoists in the last 2 years.

Langtang and Helambu: No recorded incidents of encounters between Maoists and British tourists on the Langtang and Helambu trails in the last 2 years. However, these trails, and access to the trails, cross Nuwakot and Sindulpalchok districts, in which Maoists now exert strong influence. A British trekker was murdered on the Langtang trail (Rasuwa district) in 2000, although there is no evidence to suggest that this incident was Maoist related. British nationals should trek with recognised agencies on established routes.

Solu Khumbu and Everest region: No evidence of Maoist influence in the higher reaches of the Everest region. However, 2 British tour groups encountered Maoists near Junbesi on the approaches to the Khumbu in 2000. Neither incident involved violence. British nationals should trek with recognised agencies on established routes.

...Johan...
 
Jag skulle ta deras råd med en nypa salt !!

Funny thats what Terry Wait said.... he spent five years as a hostage in Lebbanon,

Two weeks ago 50 polisman were killed in Nepal
untill the problems are sorted out why take the
risk ??
 
Nepal

Jo jag har också funderat på att resa till Nepal området. Men jag överväger att åka sommaren 2002. Nu i vinter är jag i Argentina för att bestiga Aconcagua. Om du är intresserad av att vänta till sommaren 2002 så hör av dig.

Hälsn
Malin
 
Fortfarande på väg?

Jag tänkte gå upp till Base Camp i slutet av oktober/början av november i år och det vore toppen om man kunde åka tillsammans med någon. Hör av dig om du fortfarande är på väg!
Hej!
Anna
 
Nepal

Hej på er, Nepalsugna!

Har precis kommit därifrån.
Har varit i bl.a. Chitwan där maoisterna har ett stark fäste. Det finns inga problem för turister. Maoisterna attackerar enbart polisstationer eftersom korruptionen är utbredd där bland dessa. Jag har mött flera maoister och de är som folk i allmänhet. deras politiska krav går ut på att förbjuda spritförsäljningen som gör många människor beroende och stoppa korruptionen. En av mina guider var maoist och jag hade ingenting att anmärka på.
Nu har situationen dock förbätras och oppositionen (maoisterna) har börjat förhandla med regeringen och slutat med att attackera polisstationer.
Obs! Nepal har en stark arme som varken har attackerat eller har attackerats av maoister. De flesta av de är vanliga människor som är trötta på orättvisorna i samhället.
Om du har en någorlunda färdig resplan kan jag sätta dig i kontakt med en lokal guide företag som jag anlitade själv och som håller hög kvalitet på produkterna.
Tveka inte att resa i nov-dec. Det är bästa tiden!

Om du har mer frågor hör av dig på caritas@planetmail.com

Hälsn.,

Valentin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hnilzen Nepal 2013 Reskompis 2
JohanKris Vandra i Nepal Reskompis 3
robinji Nepal & Indien Reskompis 3
mabmab Nepal vandring Reskompis 1
Harry47 Nepal - Everestvandring Reskompis 2
andyyy Nepal i vår Reskompis 1
Harry47 Nepal-Everest i april Reskompis 0
Magnus H Cykla i Indien, Nepal, Tibet... Reskompis 0
Onedge Nepal Nu i Mars! Reskompis 1
vagabonden Tibet och Nepal Reskompis 2
Matcho Vandring (samt WWOOFing) i Nepal/Himalaya Reskompis 4
Storm-Stina Reskompis Nepal Reskompis 1
tovalova Nepal borta ifrån UDs svarta lista Reskompis 1
annacs Nepal och Indien i oktober Reskompis 1
böris Resekompis till himalaya i indien och nepal! Reskompis 0
ellet Trekking i nepal Reskompis 1
LillDylan vandra i nepal Reskompis 0
Tommy82 Nepal nu, väldigt snart...hjälp Reskompis 12
Scanjock reskompis till tibet,nepal,norraindien,bhutan Reskompis 0
majken75 Nepal & Tibet i Höst Reskompis 1
adboy Nepal Reskompis 2
eleonorruth Trekking i Nepal Reskompis 0
Vinter123 Nepal/Everest till hösten Reskompis 11
OsbeckAD Nepal Feb-Mars , trekking och kanske en top.. Reskompis 1
tibloc Resekompis till Nepal hösten 2002 Reskompis 0
tibloc Resekompis till Nepal hösten 2002 Reskompis 0
Vertical Nepal Reskompis 5
lisen.sthlm Rosa Bussarna Sydafrika - Kenya 11 nov 09 - 8 jan 10 Reskompis 4
ÄventyrsCompaniet Kajakpaddling - Thailand - Nov-Dec Reskompis 0
jern Bilresa till chamonix i början av nov Reskompis 1
Johan_olsson Samåkning sälen nov/dec? Reskompis 0
Öjvind Resekompis-Kuala Lumpur National Parks Okt/nov 2001 Reskompis 0
modellinglove Miami i Dec eller Januari! Reskompis 0
Mr olsson Några äventyr i dec??? Reskompis 0
Multi samåkning till Chamonix i dec efterfrågas! Reskompis 0
nida3 USA 1:a dec - 12:e Jan Reskompis 0
mayok Aconcagua dec 2001 Reskompis 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.