Napp i sovsäcken?

Idag kom vi hem från årets första utenatt, i sonens fall första någonsin. Det gick jättebra, över för väntan, mycket tack vare mammas och pappas förberedelser. En grej oroade mig dock. Våran son suger inte på napp annat än när det är sovdags och när han vaknar under natten. Hemma är det sällan några problem att hinna hitta den utspottade nappen i spjälsängen innan jr vaknar ordentligt. I sovsäcken var det en annan femma, särskilt eftersom den röda nappen matchade fodret på säcken. Lösningen var det där bandet man fäster nappen i kläderna med. Det känns ju så där att stoppa ner band, rep eller snöre i en sovsäck med sitt barn, hur kort bandet än må vara. Allt man kan tänka på är strypta barn....
Nu till min frågeställning; hur gör ni med nattnapp för barnen när ni är ute?
 
Sätt fast nappen i sovsäcken med 20cm snöre. I den kommer han inte att snurra in sig och den blir lätt att hitta.
 
Jag har visserligen inga barn, men skulle det inte gå att fästa ett kort band i mössan. För mössa har väl alla när man sover i sovsäck? Värmeavledningen är störst från huvudet.

Jag har sytt fast fästen för hakband på de mössor som riskerar att blåsa av då jag paddlar/seglar .

Peak performance.jpg


se även på http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37486 om befarad stryprisk på barn i sovsäck.


Per Brune
 
Nä, alla har inte mössa i sovsäcken. Jag personligen tycker ofta säckar är för varma och skulle få panik av att stänga inne mer värme. Sonen ska nog ha på sig en mössa nästa gång för nappfästet...tack för tipset!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
purjo_ Undvika kiss i sovsäcken Barn och friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.