stryprisk för barn i sovsäck?

Vi har provat att göra en barnsovsäck av en vuxensäck genom att med en rem snöra ihop sovsäcken ungefär på mitten. En vuxensäck har ju ofta ett "snöre" upptill som man reglerar vidden på säcken upptill med. Det känns då lite oroligt att barnet ligger i närheten av detta snöre på grund av strypningsrisken. Hur har ni hanterat detta (om ni har sett det som en risk)?

Vi har haft sovsäcken fullt öppen och sedan vikt sovsäcken så att det har blivit tätt. Man skulle kunna ta bort snöret, men det kan vara pyssligt att få i det igen om man vill använda sovsäcken till en vuxen igen.

fnöskticko; sa:
Vi har provat att göra en barnsovsäck av en vuxensäck genom att med en rem snöra ihop sovsäcken ungefär på mitten. En vuxensäck har ju ofta ett "snöre" upptill som man reglerar vidden på säcken upptill med. Det känns då lite oroligt att barnet ligger i närheten av detta snöre på grund av strypningsrisken. Hur har ni hanterat detta (om ni har sett det som en risk)?

Hur stort/litet barn snackar vi om? Det är kanske inte helt optimalt med ett snöre i säcken om ungen är tre bast eller så, men är han/hon lite äldre så tycker jag snarare att man borde lära honom/henne att använda snöret som det är tänkt.. blir bra mycket varmare då.

Men om ni vill få undan snöret så är det väl bara att vika ihop det och sätta ett gummi- eller buntband om..?

//Daniel - som inte har några egna barn men som sovit många nätter i vuxensäckar som barn och aldrig blivit strypt.

cykelstina; sa:
Vi har haft sovsäcken fullt öppen och sedan vikt sovsäcken så att det har blivit tätt. Man skulle kunna ta bort snöret, men det kan vara pyssligt att få i det igen om man vill använda sovsäcken till en vuxen igen.

Tack för tipset att vika! Verkar dock svårt att vika till en sovsäck så att den håller sig ihopvikt under flera timmar. Fick en idé om att fästa in ett resårband i snör-kanalen, men då försvinner ju möjligheten att reglera öppningens storlek, vilket ju kan behövas på sommaren när det är kallt om kvällen och varmt om morgonen.

Tack! Jag ska klura på nåt bra sätt att bunta ihop snöret (med gummiband eller nåt annat). Antagligen är strypningsrisken inget att oroa sig för. Pojken är drygt två år och flickan snart ett halvår.

Jag har inga barn, men jag tog fram 2 av mina sovsäckar för att kolla hur dom är konstruerade.

Jag föreslår att du viker ihop ”överflödigt” snöre i ca 20 mm långa bitar och låser "paketet" med ett eller två öppningsbara spännband/buntband. Kapa spännbandet så att det inte är onödigt långt.

220515B_B_2004-06-30_111222.jpg

Fler modeller och storlekar finns nog på ELFA. http://www.elfa.se/se/index1.html

Per Brune

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg